هخامنشیان در تاریخ حکومت خود یادگاری‌ها و بناهای حیرت انگیزی را برای ایرانیان به جا گذاشته‌اند. بناهایی مانند تخت جمشید و پاسارگار و نقش رستم که هرکدام با معماری منحصر به فرد و دیدنی در لیست بهترین‌های دنیا قرار دارند. اما بعضی از سازه‌ها علاوه‌بر زیبایی و شکوه، به دلیل ساختار مهندسی و حساب شده‌ای که دارد معروف است. یکی از این یادگارهای معماری مهندسی که ساخت آن تا دوران ساسانیان طول کشید، سازه های آبی شوشتر هستند. با مجله گردشگری سفرزون همراه باشید تا از این سازه‌ی باشکوه بیشتر بدانید.

سازه های آبی شوشتر ، بزرگ‌ترین صنعت قبل از انقلاب صنعتی

سازه های آبی شوشترسازه های آبی شوشتر ،نماد آبادانی

هخامنشیان این سازه را برای بهره بردن بیشتر از آب جاری ساختند. با گذشت زمان، بخش‌های مختلفی به این سازه‌ی خشتی اضافه شد تا بزرگ‌ترین موزه آب ایران باستان را شکل دهد. آن‌چه درباره‌ی سازه های آبی شوشتر جالب است ، طرح کاملا مهندسی این بنا است. پل‌ها، بندها، آسیاب‌ها، کانال‌ها و تونل‌های هدایت آب همگی با ریزترین محاسبات ریاضی و زیست محیطی در میانه‌ی آب های جاری ساخته شده‌اند تا تامین آب شهر و آب مورد نیاز زمین‌های کشاورزی به بهترین شکل صورت گیرد.

ساخت این سیستم آب رسان و کاربری درست آن در حدود ۱۷۰۰ سال پیش آن‌قدر حیرت انگیز است که امروز هم با وجود آسیب‌های جدی که به بنا وارد شده، یکی از مهم‌ترین بخش‌های شهر شوشتر و ایران است.

معرفی بخش‌های مختلف سازه ، نهایت دقت در جزئیات

این سازه‌ی مهندسی دارای بخش‌های مختلف است. هرکدام از این بخش‌ها درکارکرد کلی سازه نقشی حیاتی داشته‌اند. در این مطلب مهم‌ترین قسمت‌های این سازه را به شما معرفی می‌کنیم:

پل بند گرگر ، میراث ۵۰۰ ساله

این پل بر مسیر رود گرگر ساخته شده تا مسدود کردن آب و ایجاد اختلاف سطح، آب را درون کانال‌های سه گانه‌ای به نام‌های تونل بلیطی، تونل دهانه‌ی شهر و تونل سه کوره هدایت کند. این تونل‌ها بخشی از ادامه مطلب...

خرید بلیط هواپیما خارجی و بلیط هواپیما داخلی و رزرو هتل خارجی و رزرو هتل داخلی به سایت سفرزون مراجعه کنید.