کنگان از شهرهای بسیارمهم ایران است و ما امروز جاهای دیدنی کنگان را به شما معرفی میکنیم . شهرستان کنگان از شهرستان های بوشهر است و در جنوب غربی ایران قرار دارد . مرکز این شهرستان بندر کنگان یکی از مهم ترین بندر های کشور است. موقعیت جغرافیایی شهرستان کنگان از این قرار است که این شهرستان از شمال غربی همسایه شهرستان دیر است و از شمال به رشته کوه های زاگرس و تپه کنگان می‌رسد. از غرب در مجاورت شهرستان بنک قرار دارد و از شرق، به سیراف می‌رسد و همانطور که می دانید از جنوب به خلیج فارس ختم میشود.

در سال های دور تقریبا در زمان سلسله‌ی صفویان کنگان از توابع بندر سیراف بوده است اما بعد از فروپاشی صفویه برای خودش استقلال پیدا میکند. کنگان بطور کلی شامل ۲ بخش دهستان طاهری و دهستان حومه است. برای شناخت بیشتر جاهای دیدنی کنگان و تاریخ این شهر با مجله گردشگری سفرزون همراه باشید.

بندر سیراف خاطره ی باستانی ما از کنگان

در دل شهرستان کنگان شهر باستانی سیراف قرار دارد که یکی از جاهای دیدنی کنگان است. می توان گفت بندر سیراف پس از گراویدن مردمان ایران به اسلام یکی از مهم ترین بنادر مهم زمانه بوده است. بازرگانان سیرافی با کلیه بنادر پررونق داخلی و خارجی اعم از هندوستان، شرق آفریقا و چین تجارت مستقیم و مستمری داشتند. بندر سیراف در دوران به قدری غنی بوده است که مردمان شهر حتی چوب مورد نیاز برای ساختن خانه هایشان را از هندوستان ویا آفریقای جنوبی وارد می کردند .خانه‌های چند طبقه، بیمارستان، سیستم فاضلاب و لوله کشی سفالی تنها بخشی از دوران طلایی این بندر بوده است.

لازم به ذکر است که سیراف از قدیم شهر مذهبی بوده است و آثار گران بهای آن می شود به مساجدش اشاره کرد که ازجمله آن‌ها می‌توان مسجد جامع و امام حسن بصری را نام برد. تاجران سیرافی  مروارید‌های به دست آمده از خلیج فارس را به هند، آفریقا و چین صادر می کردند. این مرواریدها تزیین شده با هنر دست هنرمندان سیرافی است که خود در آن دوران امتیازی در مبادلات کالا بوده است.

در دوران صفویه گچ بری فقط و فقط برای خانه های اشراف به کار میرفته اما در سیراف خانه های افراد معمولی نیز دارای گچ بری بوده اند که خود این امر به معنای ثروتمند بودن مردمان سیراف است. اما سیراف در ادامه مطلب...