مجله گردشگری

در این وبلاگ به معرفی جاذبه های گردشگری ایران و دنیا می پردازیم

۲۱ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۸ ثبت شده است

خانه حاج آقا علی ، عمارتی قاجاری و بزرگ‌ترین خانه‌ی خشتی دنیا

امروز قصد داریم کوله بار سفر ببندیم و سوار بر بال کلمات و تصاویر، به یکی از شهرهای قدیمی ایران برویم. شهر رفسنجان، که از شهرهای استان کرمان است و در مسیر کرمان به یزد قرار دارد. آن‌چه به واسطه‌ی قدمتِ این شهرِ زیبا در آن باقی مانده، جاذبه‌های کم‌نظیر تاریخی آن است. این جاذبه‌ها که از دوره‌های مختلف به جا مانده را می‌توانید درنقطه به نقطه‌ی شهر ببینید و با تماشای آن‌ها سفری کوتاه به گذشته داشته باشید. خانه حاج آقا علی یکی از این مکان‌هاست، که ویژگی‌های بی‌نظیر و منحصر به فردش، آن را به خانه‌ای تاریخی با شهرت جهانی تبدیل کرده است. این بنا بزرگ‌ترین خانه‌ی خشتی ساخته شده در دنیاست که زیبایی خیره‌کننده‌ی آن شما را میخکوب خواهد کرد. با مجله گردشگری سفرزون همراه باشید تا به رفسنجان برویم و از نزدیک با این عمارت زیبا آشنا شویم.

بازدید از خانه حاج آقا علی

بازدید از خانه حاج آقا علی

خانه حاج آقا علی در کجا قرار دارد ؟

این بنای تاریخی در ۶ کیلومتری شرق شهر رفسنجان و در حوالی روستایی به نام قاسم آباد قرار دارد.

حاج آقا علی چه کسی بود؟

حاج آقا علی که به زعیم‌الله رفسنجانی شهرت داشت، یکی از تجّار و مالکان بزرگ رفسنجان در زمان قاجار بود که بعدها به امین‌التّجار معروف گردید و نام خانوادگی فرزندان او امینیان نهاده شد. او با کشورهایی همچون چین و هند ارتباط تجاری داشت و کاسه‌ها و بشقاب‌های چینی که عدد ۱۱۰ (حروف ابجد علی) در داخل آن‌ها حک شده بود، تا مدت‌ها در بین مردم رفسنجان و کرمانرایج بود. وی با وجود داشتن املاک و دارایی‌های فراوان، گله‌های چند هزارتایی گوسفند و مزارع وسیع، تمام عمر خود را با ساده‌زیستی گذرانید. حاج آقا علی یکی از خیّرین و نیکوکاران زمان خود بود. از او مجموعه‌های وقفی فراوانی در کرمان و رفسنجان باقی مانده است که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به چندین بازار، مسجد، کاروانسرا، آب‌انبار، حمام و حسینیه اشاره کرد.

داستان‌ها و افسانه‌های محلی متفاوتی درباره‌ی زندگی حاج آقا علی وجود دارد. عده‌ای معتقدند که او فردی تهی‌دست و فقیر بود که پس از پیدا کردن گنجی بزرگ زندگیش تغییر کرد و به فردی متموّل تبدیل شد. اما برخی دیگر بر این باورند که او ثروت خود را با تلاش و کوشش فراوان به دست آورده است.

 تاریخچه‌ی ساخت خانه و ویژگی‌های آن

خانه حاج آقا علی که زمانی به «خانه‌ی وقفی» معروف بوده، بزرگ‌ترین بنای خشتی مسقف دنیاست که در سال ۱۱۳۶ هجری شمسی توسط معماران یزدی و رفسنجانی برای حاج آقا علی زعیم‌الله رفسنجانی ساخته شد. این خانه‌ی خشتی با زیربنای ۴ هزار متر مربع، در زمینی به مساحت ۸ هزار متر مربع بنا شد و ساخت آن حدود ۱۴ سال به طول انجامید.

ساختمان مجموعه از چهار قسمت اصلیِ شاه‌نشین، پاییزی، زمستانی و حوض‌خانه تشکیل شده است. ۱۱۰ اتاق به شکل‌های سه دری، پنج دری، هفت دری و پستو دارد. بخش‌های مختلف خانه به وسیله‌ی سه هشتی، چهار حیاط و چندین راهروی سقف‌دار و روباز  با هم مرتبط می‌شدند. اطراف خانه نیز با دیوارهایی به ارتفاع ۱۰ متر حصار شده است.

بخش‌های مختلف خانه حاج آقا علی

خانه حاج آقا علی، عمارتی چهار فصله است که بخش‌های مختلفی دارد. در ادامه به شرح تعدادی از مهم‌ترین بخش‌های آن می‌پردازیم.

  • ایوان شاه‌نشین یا بهاری: این ایوان در بخش جنوبیِ خانه حاج آقا علی قرار دارد و یکی از خاص‌ترین بخش‌های عمارت است. زیباترین تزئینات و گچ‌بری‌های مجموعه در این قسمت دیده می‌شود. بخشِ شاه‌نشین، تنها برای مهمانی‌های رسمی و انجام امور تجاری مورد استفاده قرار می‌گرفت. در طرفینِ شاه نشین، دو بخش به نام های خلوت تاج خانوم و خلوت سبز دیده می‌شود که به صورت کاملاً قرینه ساخته شده است.
  • حوض‌خانه: تالاری دو طبقه است که گنبد بزرگی بر روی سقف آن قرار دارد. حوض‌خانه وسیع‌ترین بخش سرپوشیده‌ی خانه حاج آقا علی محسوب می‌شود که در طبقه‌ی دوم آن دو تالار در ضلع‌های شمالی و جنوبی و چند اتاق وجود دارد. نورِ فضای داخلی حوضخانه، از طریق کلاه فرنگی که در مرکز آن قرار گرفته تأمین می‌شود. حوضی به شکل مستطیل نیز در وسط حوض‌خانه به چشم‌ می‌خورد. این حوض در گذشته با حوض‌های موجود در حیاط‌های کناری ارتباط داشت و آب آن از طریق قنات تأمین می‌شد. نمای داخلی تالار حوض‌خانه گچ اندود شده و در تزئینات آن از گچبری‌های
۳۰ ارديبهشت ۹۸ ، ۰۹:۵۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سفرزون تراول

جاهای دیدنی باکو ، از نظامی گنجوی تا حیدر علی‌اف

باکو برای ما ایرانی‌ها مقصد سفر آسان و در دسترسی است. به همین علت در کنار استانبول و تفلیس و دبی، یکی از مقصد محبوب گردشگرهای ایرانی است. اما جاذبه‌های باکو، پایتخت کشور آذربایجان، به نزدیک بودنش محدود نمی‌شود و این کشور با داشتن پیشینه فرهنگی و تاریخی قابل‌توجه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. شهر باکو ترکیب جذابی از سنت و مدرنیته است آن‌هم در کشوری که زندگی به سبک روستایی سنتی در بسیاری از نقاطش با قدرت در جریان است. اما شهر باکو با اینکه چهره‌ قدیمی و سنتی‌اش را تا حد زیادی حفظ کرده اما آثاری از معماری مدرن را در هم خود دارد که چهره‌ یک شهر و پایتخت امروزی را به آن بخشیده است. این بار در مجله گردشگری سفرزون می‌خواهیم از جاهای دیدنی باکو برایتان بگوییم تا اگر قصد سفر به این شهر را دارید بتوانید از سفرتان بهره کامل ببرید و با خاطراتی خوش به خانه بازگردید. با ما همراه باشید.

جاهای دیدنی باکو، خواهرخوانده زیبای تبریز

شهر زیبای باکو در کشور آذربایجان همسایه ما در شمال غربی است و نزدیکی فرهنگی زیادی باهم داریم. شهر باکو پرجمعیت‌ترین و مشهورترین شهر منطقه قفقاز است. به روایتی باکو را خواهرخوانده تبریز می‌دانند. در گوشه و کنار این شهر هم نام تبریز بر خیابان و خوراکی‌ها و…دیده می‌شود. هر دو از مهم‌ترین شهرهای منطقه آذربایجان در دو سوی مرز هستند و هر دو شهر تاریخ پرفراز و نشینی را پشت سر گذاشته‌اند. بی‌تردید اولین مهم‌ترین دیدنی شهر باکو، معماری شهری جذاب آن است. ترکیبی از معماری سنتی قفقازی، ساختمان‌‌های به سبک دوران شوروی، آسمان‌خراش‌های مدرن به سبک هنگ‌کنگ و دبی و خیابان‌های سنگ‌فرش اروپایی. همه این‌ها در کنار هم فضای دلنشینی در این شهر خلق کرده‌اند که گردشگران را سر ذوق می‌آورند و اگر شما هم از علاقه‌مندان گشت‌وگذار شهری باشید، از گردش و پیاده‌روی در شهر باکو لذت زیادی خواهید برد.

جاهای دیدنی باکو کم نیستند اما شاید مهم‌ترین دیدنی این شهر که معرفی دیدنی‌ها‌ پایتخت کشور آذربایجان را با آن شروع می‌کنیم، شهر قدیم باشد. شهر قدیم در میان دیوارهای کنگره‌دار کهن محصور شده و به همین علت اهالی شهر آن را «ایچری شهیر» یا «شهر داخلی» می‌نامند. ایچری شهیر در میراث جهانی یونسکو  ثبت شده است و هر سال هزاران بازدیدکننده دارد. بیراه نیست اگر ایچری شهر را قلب تپنده باکو بنامیم چرا که چند تا از دیدنی‌های مهم باکو مثل کاخ شیروان شاه و برج دختر در بخش قدیمی قرار دارد.

گشت‌وگذار در ایچری شهر

گشت‌وگذار در ایچری شهر دست کمی از سفر به گذشته قفقاز ندارد. قدمت این بخش از شهر به قرن دوازدهم میلادی برمی‌گردد و با معماری سنگی ساختمان‌ها و کوچه‌های باریک، رستوران‌های سنتی و سوغاتی‌فروشی‌های نقلی‌ و موسیقی فولکلور آذری که از هر گوشه‌‌ای به گوش می‌رسد، شروعی بسیار دلنشین برای باکوگردی فراموش‌نشدنی است. بازدید از شهر قدیمی رایگان است اما برای دیدن کاخ شیروان شاه و برج دختر باید بلیت تهیه کنید. ساعت بازدید از شهر قدیمی ۱۰ صبح تا شش بعدازظهر است.

قیز قالاسی یا همان قلعه دختر مهم‌ترین نماد تاریخ و قدمت شهر باکو است. این برج ۲۹ متر ارتفاع دارد و از فراز آن نمای زیبایی از شهر باکو و دریا را می‌توانید ببینید. درباره این برج که قدمت بنای اولیه‌اش بیش از ۱۰۰۰ سال قدمت دارد، افسانه‌های عامیانه زیادی نقل می‌شود. یکی دیگر از جاهای دیدنی باکو که داخل شهر قدیمی قرار دارد، کاخ شیروانشاه است. این کاخ ماسه‌سنگی که به جا مانده از دوران سلطنت شروان‌شاهان بر آذربایجان است، جزئیات جالبی دارد از جمله، کنده‌کاری‌ها و طاق‌های سنگی کاخ، دیوان‌خانه که ساختمان هشت‌ضلعی گنبدی شکل است، مسجد با ورودی‌‌های جداگانه برای زنان، مردان و کارکنان کاخ. اگر علاقه دارید درباره تاریخ‌چه کاخ بیشتر بدانید، راهنمای صوتی انگلیسی زبان هم وجود دارد اما برای استفاده آن باید هزینه بپردازید.

خیابانی به نام نظامی گنجوی

بسیاری از شهرها خیابان زنده و پرهیاهویی دارند که قلب تپنده شهر محسوب می‌شود. گردشگرها هم دوست دارند بخشی از زمان سفرشان در این این سبک خیابان‌ها بگذرانند و در فضای بومی شهر مقصد نفس بکشند. یکی از جاهای دیدنی باکو خیابانی است که نام روسی آن تورگووایا است. اهالی باکو عاشق این خیابان هستند و به آن می‌بالند و برای گردشگران یادآور خیابان مشهور استقلال در استانبول است. دور و بر این خیابان سنفگرش پر است از فروشگاه‌ها و کافه‌ها و رستوران‌های هیجان‌انگیز. این خیابان زیبا هم در روز و هم شب‌ها سرزنده و سرگرم‌کننده است و از قدم زدن در آن هیچ‌وقت خسته نخواهید شد. ‌

بلوار ساحلی باکو و میدان فانتین، مجموعه‌ای از جاهای دیدنی باکو

شهر باکو که بزرگ‌ترین بندر کشور آذربایجان و منطقه قفقاز هم حساب می‌شود در کناره دریای کاسپین، همان خزر آشنای ما، قرار دارد. دریایی که با خاطرات خوش ما ایرانی‌ گره خورده است و در سفر به باکو سمت دیگر این زیبای خاطره‌انگیز را می‌بینیم. خیابان اصلی شهر باکو بلوار بلندی است در امتداد دریای خزر. بلوار ساحلی باکو بلواری سنگفرش

۳۰ ارديبهشت ۹۸ ، ۰۹:۴۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سفرزون تراول

بازار ورنیساژ ، لذت خرید در ارمنستان برای گردشگران

در سفر به کشورهای مختلف ، خرید سوغاتی بخش جدایی‌ناپذیر فعالیت‌های یک مسافر است؛ یک مسافر در سفر به هر کشوری می‌خواهد سوغاتی مخصوص آن‌جا را بخرد تا بخش کوچکی از خاطرات خود را از آن سفر به یادگار ببرد. «ورنیساژ» بازاری است که شما می‌توانید بهترین سوغات ارمنستان و ایروان را در آن‌جا پیدا کنید. مکانی که می‌توانید هدایای‌تان را برای دوستان و خانواده بخرید و ضمن گشت‌وگذار در این بازار با فرهنگ ارمنستان آشنا شوید؛ اگر برای خودتان هم دنبال چیز خاصی بودید این بازار زیبا حتما شما را به نتیجه می‌رساند. مجله گردشگری سفرزون در این مطلب شما را با یکی از بازارهای دیدنی ایروان برای خرید بهترین سوغات ارمنستان آشنا می‌کند. با ما گشتی در بازار ورنیساژ بزنید.

گشت‌وگذار در ورنیساژ و کشف بهترین سوغات ارمنستان

بهترین سوغات ارمنستان را از بازار ورنیساژ بخریدبهترین سوغات ارمنستان را از بازار ورنیساژ بخرید

ورنیساژ بازاری روباز در ایروان است. در دهه‌ی ۱۹۸۰ هنرمندان ارمنستان نمایشگاه‌های آثار هنری خود را در پارک‌های مختلف ایروان برپا می‌کردند. در گذشته این نمایشگاه‌ها در خیابان‌های «آرام» و «بوزاند» برگزار می‌شد و از آن پس آن منطقه مکانی شد برای نمایش آثار و صنایع دستی هنرمندان در ارمنستان و محلی برای بازدید مسافران (البته افراد بومی هم امکان بازدید از این مجموعه را داشتند).

این بازار در امتداد خیابان‌های آرام و بوزاند قرار دارد و خیابان‌های هانراپتیوتیون و خانجیان را بهم متصل می‌کند. ورنیساژ که لغت آن ریشه‌ی فرانسوی دارد، در قلب پایتخت است و فاصله‌ی چندانی با میدان جمهوری ندارد. در گذشته ورنیساژ فقط در آخر هفته‌ها باز بود، اما اکنون می‌توانید در طول هفته هم از این بازار دیدن کنید.

با دست پر برگردید!

در بازار ورنیساژ هنرمندان آثار و صنایع دست سازشان را در اختیار خریداران قرار می دهند

اصلا بیایید خرید را فراموش کنیم! حتما شما هم دوست دارید که در سفر به ارمنستان با مردم خنده‌رو و مهربان این کشور آشنا شوید، پس بازار ورنیساژ انتخاب شماست. این‌جا معروف‌ترین مکان برای خرید بهترین سوغات ارمنستان را از بازار ورنیساژ بخرید است که هر هفته در فضای باز برپا می شود. از این بازار می‌توانید انواع صنایع دستی و زیورآلات دست‌ساز و غیر دست‌ساز را تهیه کنید که نشان‌دهنده‌ی اوج فرهنگ و آداب ساکنان این شهر است.

در هوای آزاد و پاکیزه قدم بزنید و از غرفه‌های سرپوشیده بازار ورنیساژ خرید کنید. فضای این بازار بیش‌تر شبیه به پارکی است با طول ۳۵۰ متر که همه‌ی روزهای هفته فعال است. فضای زیبا و دلنشین این بازار عابران را به‌سوی خود می‌کشاند.


از معاشرت با مردم بومی در بازار ورنیساژ لذت ببرید

در این بازار هنرمندان آثار و صنایع دست‌سازشان را در اختیار خریداران قرار می‌‎دهند به همین خاطر می‌توانید بهترین سوغات ارمنستان را از بازار ورنیساژ بخرید را از بازار ورنیساز تهیه کنید. این بازار ریشه‌ی عمیقی در فرهنگ ارمنستان دارد. حتی اگر دل‌تان نمی‌خواهد خرید کنید و می‌خواهید یک سفر مقرون به‌صرفه داشته باشید، ورنیساژ به‌خوبی شما را با فرهنگ و هنر ارمنی آشنا می‌کند. اگر عاشق خرید هستید، پول کافی به‌همراه داشته باشید چون در این بازار حتما کالاهای شگفت‌انگیزی پیدا می‌کنید که وسوسه‌ی خریدشان هوش از سرتان می‌رباید. البته به‌خاطر داشته باشید، حتما از فروشنده تخفیف بگیرید!

ساختار ورنیساژ

در هر غرفه‌ی بازار ورنیساژ هنرمندان بومی ارمنستان آثار خود را می‌فروشند

ورنیساژ غرفه‌های جداگانه‌ای دارد که در هرکدام از آن آثار هنری سنتی ارمنستان نمایش داده می‌شود. در طول بازدید از این بازار ممکن است که بخواهید در هر غرفه‌ی این فروشگاه کمی صبر کنید و چندتایی عکس بیندازید. هیچ ایرادی ندارد، وقت شما هم به این شکل می‌گذرد.

۳۰ ارديبهشت ۹۸ ، ۰۹:۴۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سفرزون تراول

قلعه رودخان ، قامت بلند تاریخ گیلان در دل فومن

قلعه رودخان یکی از خاص‌ترین قلعه‌های ایران است. این قلعه در قلب جنگل‌های شمال ایران قرار دارد. رودخان یکی از قلعه‌هایی است که بازدید از آن شکوه را در دل بیننده می‌آفریند. این قلعه‌ی تاریخی با عبور از روزگاران همچنان سالم است. بازدید از قلعه رودخان سفری است رویایی و فراموش نشدنی. در این مطلب با مجله گردشگری سفرزون همراه شوید تا به گیلان سفر کنیم.

قلعه رودخان ، میراث ساسانیان

در خصوص تاریخ بنای این قلعه نظرات متفاوتی وجود دارد. عده‌ای معتقدند که رودخان در روزگار ساسانیان بنا شده است. در دوره‌های بعد این بنا مرمت شده، روزگار سلجوقیان ، اوج شکوه این قلعه بوده است. با وجود این نظریات می‌توان گفت این قلعه شباهت بسیار زیادی به آثار مغولی دارد. این بنا با مصالحی کاملا طبیعی ساخته شده است. تمام اجزای به کار رفته در بنا از محیط اطراف گرفته شده. این سازه‌ی ارزشمند در ۳۰ مرداد ۱۳۵۴ خورشیدی، به شماره ۳/۱۵۴۹ در فهرست آثار تاریخی و ملی ثبت شد.

رودخان ، نامی بلند آوازه

نام این قلعه در روزگاران اوج خود لرزه‌ای بر اندام دشمنان می‌انداخته. قلعه‌ای با شکوه و با دسترسی بسیار سخت که همچون رازی به‌نظر می‌آمد. این بنا در طی تاریخ نام‌های مختلفی داشته است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به:  قلعه هزار پله، حسامی، سکسار، سگسار و سگسال اشاره کرد.

اما ماندگارترین نام قلعه، رودخان است که به دلیل وجود رودی‌ست به همین نام در همسایگی قلعه . این قلعه رفت و آمدهای تاریخی بسیاری به خود دیده. گفته شده این بنا روزگاری پایگاه اسماعیلیان بوده. مدتی هم میرزا کوچک خان در این قلعه حضورداشته است.مسیر جنگلی، شیب قلعه و رودخانه‌ی توفنده‌ی رودخان که دشمنان را به کام خود می‌کشید از علل مقاومت این قلعه است.

قلعه رودخان، یک کشف لهستانی

با گذشت سال‌ها این قلعه در میان جنگل‌های گیلان به خواب فرو رفته بود. تا اینکه محققی لهستانی به نام آلکساندر شودزکو خچکو در سال ۱۸۳۰ میلادی، قلعه را دید و درباره‌ی ان چنین نوشت: «دژی است بر بالای کوهی در قسمت علیای رودخانه ای به همین نام، بام آن سنگی است و طرفین ورودی دارای دو برج دفاعی مستحکم است و بر کتیبه سردر ورودی آن حک شده است که این قلعه برای نخستین بار در سال ۹۱۸ تا ۹۲۱ هـ.ق برای سلطان حسام الدین امیردباج بن امیر علاءالدین اسحق تجدید بنا شده است»

قلعه و تاریخی پر فراز و نشیب

این بنا به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه‌ی خود از انتخاب‌های ویژه‌ی پادشاهان و فرمانده‌ها بوده است. قلعه با هزار پله‌ و شیبی لغزنده رویایی بود که به سختی می‌شد به آن دسترسی داشت. رودخان در ابتدا توسط ساسانیان بنا شد. در آن دوران از نفوذ لشکرکشی اعراب جلوگیری می‌کرد. پس از آن با حضور سلجوقیان در ایران، بنا مرمت شد. سازه‌ی جدید محلی برای دفاع از پادشاه و خانواده‌اش بود.  بر روی کتیبه سردر ورودی قلعه که در موزه گنجینه رشت قرار دارد، نوشته شده که این قلعه در سال ۹۱۸ تا ۹۲۱ هجری قمری برای سلطان حسام الدین، تجدید بنا شده است. امیره حسام الدین دباج فومنی (مظفرالسلطان)، فرمانروای بیه پس بود که به عنوان اولین قدرت منطقه‌ای که از دستورات صفویان سرپیچی کرد، از وی یاد می‌شود. او به بازسازی قلعه رودخان پرداخت. اما در نهایت مقاومت او بی نتیجه ماند و در تبریز دستگیر و اعدام شد.

معماری قلعه رودخان

این بنا به‌روی دو قله قرار گرفته است. کل ساختمان قلعه به سه قسمت میانی، شرقی و غربی تقسیم می‌شود. از این بخش‌‌ها یکی به ارگ اختصاص داشته و دیگری قورخانه بود. ارگ محل زندگی پادشاه، حرمسرا، شاه نشین و ساختمان‌هایی مسکونی بوده است. قورخانه نیز بخش امنیتی و دفاعی قلعه محسوب می‌شده. این بنا  در ارتفاعی حدود ۶۶۵ تا ۷۱۵ متر از سطح دریا قرار دارد، ۲.۶ هکتار مساحت دارد، دارای برج و باروهایی به بلندی ۱۵۰۰ متر است. طول قلعه حدود
۲۵ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۱:۰۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سفرزون تراول

غذاهای گرجستان ،ترکیبی از طعم‌های تازه و رنگ‌های هیجان انگیز

غذاهای گرجستان ترکیبی سنتی و هیجان انگیز هستند. این طعم‌ها با افسانه‌ها و قصه‌های باستانی گره خورده‌اند. این غذاها از فرهنگ‌های مختلفی تاثیر گرفته‌اند. با افزایش سفرهای ایرانیان به کشور گرجستان، بدنیست که در خصوص فرهنگ غذایی این کشور بیشتر بدانیم. اکثر غذاهایی که در گرجستان سرو می‌شوند گوشت را ترکیب خودشان دارند! این غذاها هر کدام شیوه‌ای خاص برای طبخ دارند. اگر شما هم می‌خواهید با این خوراکی‌های خوشمزه بیشتر آشنا شوید با مجله گردشگری سفرزون باشید. در منطقه گرجستان بیش از ۱۵۰ نوع غذا وجود دارد که عمدتا از دیگر فرهنگ های غذایی آسیا تأثیر پذیرفته اند. در این مطلب سعی داریم به‌طور کامل غذاهای گرجستان را معرفی کنیم. این غذاها آنقدر هیجان‌انگیزند که با خواندن این مطلب حتما به فکر آماده کردن یکی از آن‌ها می‌افتید!

خینکالی |  Khinkali

خینکالی یک لقمه‌ی خوشمزه است. طعم این غذا شما را شگفت زده می‌کند. خینکالی را می‌توان در فهرست محبوب‌ترین غذاهای گرجستان قرار داد. برای طبخ این غذا ترکیبی از گوشت گاو( بره یا خوک) به همراه ادویه آماده می‌شود. این مخلوط داخل لقمه‌ای خمیری به شکلی خاص پیچیده می‌شود. البته این غذا را می‌‌توان با ترکیبات گیاهی مانند پوره‌ی سیب زمینی و سبزیجات آماده کرد.

چخخبیلی | Chakhokhbili 

این خوراک یکی از غذاهای گرجستان است که با نان سرو می‌شود. چخخبیلی نوعی خورشت گرجستانی است که از گوشت قرمز و گوشت قرقاول تهیه می‌شود. البته در حال حاضر گوشت مرغ جایگزین قرقاول شده است. این غذا طبخ آسانی دارد و به راحتی سرو می‌شود.

چاناخی |   Chanakhi

چاناخی یک تاس کباب خوشمزه‌ی گرجی است. این غذا در ظرفی سفالی به همین نام طبخ می‌شود. این تاس کباب از گوشت بره، سیب زمینی، بادمجان، گوجه، سیر،  سبزیجات، پیاز و هویج تهیه می‌شود. این غذا روی شعله‌ای آرام پخته می‌شود تا طعم آن بهتر باشد و جا بیفتد.

چاکاپولی |  Chakapuli

چاکاپولی مانند سایر غذاهای گرجستان از ترکیب گوشت قرمز و تازه با سایر مواد آماده می‌شود. این خورشت ترش مزه معمولا در فصل بهار مهمان سفره‌ی گرجی‌ها است! چرا که در ترکیبات آن از گوجه سبز استفاده می‌شود. از سایر موادی که در این غذا استفاده می‌شوند باید به سس گوجه سبز، پیاز، برگ ترخون، فلفل سبز، سیر و مخلوطی از سبزی های تازه مانند جعفری، نعنا، شوید و گشنیز اشاره کرد.

شیشلیک |  Shashlik 

شنیدن نام شیشلیک در بین غذاهای گرجستان شاید شما را متعجب کند! اما این غذا مختص سرزمین ما نیست. این کباب ویژه‌ در بسیاری از کشورهای غرب آسیا، آسیای میانه و بخش‌هایی از اروپا طبخ می‌شود. این کباب از گوشت بره تهیه می‌شود، اما در بعضی کشورها گوشت‌های دیگری هم مصرف می‌شود. در کنار گوشت
۲۵ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۰:۵۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سفرزون تراول

آسیاب بادی نشتیفان ؛ شاهکار مهندسی عصر صفوی

آیا تا به حال یک آسیاب بادی را از نزدیک دیده‌اید؟ شاید تصور بیشتر ما از آسیاب‌های بادی ، از میان کارتون‌های کودکی‌مان باشد؛ غافل از اینکه یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین آسیای‌های بادی را در کشور عزیزمان ایران داریم. آسیاب بادی نشتیفان ، از کهن‌ترین و زیباترین آسیاب‌های بادی است که در استان خراسان رضوی و در جنوب شرقی شهرستان خواف قرار دارد.

آسیاب بادی نشتیفان بی‌شک یکی از زیباترین آثار به جای مانده از دوران کهن است که می‌توان شاهکار معماری ایرانی را در ساخت و کارکرد آن دید. اگر می‌خواهید با این شگفتی عصر صفوی آشنا شوید، همراه با مجله گردشگری سفرزون به منطقه نشتیفان سفر کنید:

آسیاب بادی نشتیفان ؛ زیبایی در دل کویر

نام این آسیاب بادی، برگرفته از منطقه‌ای خاص در نزدیکی شهر خواف است. جالب است که بدانید “نشتیفان” از دو واژه “نش” به معنی نیش و “تیفان” به معنی توفان ساخته‌شده‌است. برخی واژه “نش” را کنایه از نیش عقرب می‌دانند که در مناطق گرمسیری وجود داشته‌است. برخی افراد محلی، آسیاب‌های بادی را، “آس‌باد” می‌نامند.  این نام‌گذاری از آن جهت است که وزش بادهای موسمی از سمت سیستان، به مدت ۱۲۰ روز ادامه داشته‌ و از این رو این منطقه مکان مناسبی برای ساخت و بهره‌برداری از آسیاب‌های بادی بوده‌‌است.

آسیاب بادی نشتیفان، یادگاری از عصر صفویه است که معماری و ساخت آن و همچنین نوع مهندسی خلاقانه‌اش، نظر بسیاری از افراد را خودش جلب کرده‌است.

تفاوت اصلی و مشهود این آسیاب، با دیگر آسیاب‌هایی که تا به حال دیده‌ایم، در نحوه قرار گرفتن آن است. آسیاب بادی نشتیفان، برخلاف آسیاب‌های معمول، پره‌ای دایره‌ای شکل که به دور یک محور می‌گردد ندارد؛ بلکه پره‌های این آسیاب، به شکل عمودی ساخته شده‌اند و به صورت ایستاده حول یک محور استوانه‌ای شکل می‌چرخند و قسمت زیرین آن به سنگ آسیاب متصل‌است. این اسیاب‌های بادی چوبی‌اند و ساختار ساده‌ای دارند، اما از حیث مهندسی ساخت و قدمت و عملکرد، بسیار شاخص و ستودنی هستند.

معماری آسیاب بادی نشتیفان

این آسیاب‌های بر روی سکوهایی بلند و ساخته‌شده از کاهگل بنا شده‌اند که برای رسیدن به آن، باید پله‌های کاهگلی و قدیمی را بالا رفت. آسیاب‌ها، به ترتیب و با نظم زیبایی در کنار هم تعبیه شده‌اند و میان هر آسیاب با آسیاب مجاورش، دیواره‌ای از کاهگل قرار گرفته‌است. این تفکیک و نظم از آن جهت است که در زیر هر یک از آسیاب‌ها، با فاصله‌ای منظم اتاقکی قرار دارد که امتداد هر آسیاب در آنجا واقع شده و سنگ آسیاب درون اتاقک‌ها قرار دارد.

اتاقک‌های ساخته‌شده در زیر آسیاب بادی نشتیفان، مساحت کمی دارند و سقف آن‌ها به شکل‌گنبدی و از ترتیب منظمی از سنگ‌ها ساخته‌شده. سنگ آسیاب در وسط اتاقک قرار گرفته و دایره‌ای شکل‌ است.  آسیابان نیز گاه درون اتاقک‌ها برای کنترل و نظارت سنگ آسیاب و گاه در بالای بلندی برای اطمینان از درست کار کردن پره‌ها حضور داشت.

نکته جالب، درباره اتاقک زیرین (همکف) آسیاب‌ها، این است که آن‌ها را برخلاف جهت وزش باد ساخته‌اند تا هنگام وزش بادهای شدید، مشکلی برای انجام فعالیت نداشته‌باشند. این اتاقک‌ها، انبار اصلی غلات بوده‌اند و کار اصلی آسیاب‌ها، در واقع آسیاب گندن و جو بوده‌است. آسیاب بادی نشتیفان، به سبب قدرت و کارایی منحصر به فرد خود، تاثیر زیادی را بر کارایی و اقتصاد مردم این منطقه گذاشته‌بود و افراد ساکن در آنجا، از طریق آسیاب کردن غلات، معیشتشان را فراهم می‌کردند.

جزئیاتی دیگر از این بنا

یکی از شگفتی‌های این آسیاب ، وجود ابزاری ساده و ابتدایی است که در حفره زیرین سنگ اسیاب قرار دارد و همچون اهرم، برای نگاه‌داشتن سنگ آسیاب از حرکت، عمل می‌کند. از دیگر شگفتی‌های مهندسی صفویان در ساخت این آساب بادی وجود “تخت وحشت” است. این ابزار از قسمت پایین و از داخل، کار کنترل و کند کردن سنگ آسیاب را بر عهده دارد. پس از انکه تخت وحشت کار خود را انجام داد، بدون درنگ چرخ و پره را در قست فوقانی با اهرمی به نام “نی‌باد” متوقف کرده و کار تعطیل می‌شود.

تنها چیزی که می‌تواند مانع از انجام کار آسیاب بادی نشتیفان شود، نبودن و نوزیدن باد است. در واقع هر چه باد بیشتری شروع به وزیدن کند، آسیاب نیز با سرعت بیشتری حرکت می‌کند و بر عکس. امروزه، قسمت‌های تخریب شده این آسیاب مرمت

۲۵ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۰:۴۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سفرزون تراول

غذاهای ارمنستان ، طعم‌هایی با ریشه در تاریخ و فرهنگ این سرزمین

ارمنستان سرزمینی است که تاریخی کهن دارد. این کشور پر جاذبه یکی از مقاصد اصلی سفر ایرانیان است. در سفربه ارمنستان شما با دنیایی از طعم‌های جدید رو به رو می‌شود. غذاهای ارمنستان به قدمت همین سرزمین هستند. با مزه مزه کردن هر طعم بخشی از فرهنگ مردم آن را درک می‌کنید. ممکن است بعضی از این غذاها برای ما نام آشنا باشند. چرا که در سزمین قفقاز اشتراک بسیاری دیده می‌شود.ما در این مطلب از مجله گردشگری سفرزون می‌خواهیم گشتی در این طعم‌های تازه و متنوع بزنیم. برای آشنایی بیشتر با غذاهای کشور ارمنستان همراه ما باشید.

قاپاما  | Ghapama ، پر و پیمان در غذاهای ارمنستان

این غذا ترکیبی خوشبو است که در یک کدو تنبل پخته می‌شود! برای تهیه این غذا از ترکیب بادام، خرما، سیب، آلو، زغال اخته، زردآلو، آلو بخارا و کشمش استفاده می‌کنند. این مخلوط را با برنج نیم پز، عسل و دارچین، داخل کدو می‌ریزند. کدو را با کمی آب روی شعله‌ای ملایم قرار می‌دهند. قاپاما یکی از غذاهای ارمنستان است که در مناسبت‌هایی خاص مانند کریسمس طبخ می‌شود.

اسپاس  | spas

اسپاس یکی از سوپ‌های محبوب در میان غذاهای ارمنستان است. این سوپ بافتی سبک و طعمی لذت‌بخش دارد. اگر طرفدار خوردن یک کاسه سوپ خوشمزه هستید در ادامه با ما باشید.این سوپ یک وعده‌ی انرژی بخش برای روزهای سرد سال است. اما می‎‌‌توان آن را به‌صورت سرد هم میل کنید. برای تهیه اسپاس از ماست، جو(گندم)، خامه و سبزیجات تازه استفاده می‌کنند. این غذا به سوپ سفید هم معروف است.

خش یا کله پاچه  |  Khash 

خش از آن اشتراکات فرهنگی خوشمزه است! کله پاچه در سفره‌ی غذاهای ارمنستان بسیار محبوب است. این غذا بیشتر برای روزهای سرد سال آماده می‌شود. خش در اکثر مواقع برای صبحانه در نظر گرفته می‌شود. این غذای پرکالری و خوشمزه با سیر فراوان تهیه می‌شود.

خورواتس  |   Khorovats 

گوشت قرمز جایگاه ویژه‌ای در غذاهای ارمنستان دارد. یکی از غذاهایی که در بین مردم بسیار محبوب است و شما اسم آن را در همه‌ی منو ها می‌‎بینید، خورواتس است.  می‌توان گفت این کباب همان شیشلیک است. آماده کردن خورواتس برای ارمنی‌ها یکی از راحت‌ترین کارهاست. اگر به ارمنستان سفر کردید در انتخاب این غذا دقت کنید،  چرا که با گوشت خوک نیز طبخ می‌شود.

هاریساHarissa

هاریسا یکی دیگر از محبوب‌ترین غذاهای ارمنستان است. این غذای لطیف مانند حلیم است. از ویژگی‌های خاص هاریسا جایگاه تاریخی آن است. این غذا در روزگار جنگ‌های عثمانی بسیار طبخ می‌شد. به همین دلیل از غذاهای ویژه‌ی کشور محسوب می‌شود. برای تهیه‌ی هاریسا گوشت مرغ یا گوسفند را به همراه گندم، برای مدتی طولانی روی شعله‌ای آرام قرار می‌دهند. تمام مواد نرم می‌شوند و حلیمی خوش طعم به دست می‌آید.

 دلمه Dolma

دلمه از دسته‌ی غذاهایی است که در بسیاری از فرهنگ‌ها حضور پر رنگی دارد. این غذا یکی دیگر از خوراک‌ها محبوب و آسان برای ارمنی‌هاست. با آمدن فصل بهار و تابستان و رسیدن برگ‌های جوان، دلمه به وفور طبخ می‌شود. در کشور ارمنستان گوشت‌های مختلفی برای مواد دلمه در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر برگ مو، این غذا با گوجه، فلفل و بادمجان
۲۵ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۰:۳۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سفرزون تراول

غذاهای کرمان ؛ میهمانی عطر و طعم

اگر اهل سفر کردن و گشت‌وگذار باشید، قطعا یکی از دغدغه‌های اصلی و جذابیت‌های هر سفر، بخش خوشمزه‌جات و خوردنی‌های آن است. هر شهر به تناسب آب‌و‌هوا، اقلیم و خلق‌و‌خوی مردمانش، غذاهای خوشمزه‌ای دارد که آدم را برای امتحان کردنشان تشویق می‌کند. از میان شهرهای ایران، کرمان، از آن دسته شهرهایی است که عطر و طعم غذاهایش هوش از سر آدم می‌برد. غذاهای کرمان ، با طعم‌های بی‌نظیر و رنگ و لعاب منحصر به فردشان، از گردشگران دلربایی می‌کنند و اگر یک بار طعم بی‌نظرشان را زیر زبانتان حس کنید، هیچگاه از یاد نخواهید برد.

غذاهای کرمان، بوی غذای مادربزرگ‌ها را می‌دهد. همانقدر خوشمزه، همانقدر پر از عشق و همانقدر خوش‌رنگ و رو! اگر از دوستداران خوراکی‌ها و غذاهای سنتی هستید، اگر دوست دارید چرخی در میان غذاهای کرمان بزنید و بینی‌تان پر شود از بوی زیره اصل و خوشمزه‌جات کرمانی، با مجله گردشگری سفرزون به سفر عطر و طعم و رنگ بیایید:

آبگوشت بادمجان و کشک؛ خوش‌طعم و به یادماندنی

آبگوشت از جمله غذاهای لذیذ و پرطرفدار ایرانی است. حالا اگر دور هم و با خانواده هم خورده شود، خوشمزگی‌اش چند برابر می‌شود. فکرش را بکنید که این آبگوشت، آبگوشت بادمجان و کشک کرمان هم باشد! دیگر از طعم و خوب و بوی خوشش هر چه بگوییم کم گفتیم.

آبگوشت بادمجان و کشک کرمان، از جمله غذاهای سنتی و پرطرفدار این شهر است. ترکیبی سحرآمیز از کشک‌ ساییده شده محلی، گوشت قرمز، نخود، لوبیا سفید، سیب‌زمینی، بادمجان، چغندر و خیار. آبگوشت بادمجان و کشک، اگرچه با زحمت زیادی درست می‌شود، اما آنقدر خوش طعم است همیشه در حافظه چشایی‌تان باقی خواهد ماند.

اگر از طرفداران این غذا هستید و یا ترکیب اعجاب‌انگیز آن، آب از دهانتان راه انداخت، سریع به کرمان سفر کنید و یک دل سیر آبگوشت کشک و بادمجان نوش جان کنید.

آبگوشت زیره با طعم اصیل زیره کرمانی

تا به حال ضرب‌المثل “زیره به کرمان بردن” به گوشتان خورده‌است؟ قطعا می‌دانید که یکی از سوغاتی‌های خوش‌عطر کرمان، زیره است. حالا تصور کنید که آبگوشت خوش عطر زیره را در دهانتان مزمزه می‌کنید. بهتر از این نمی‌شود! آبگوشت زیره، از دیگر غذاهای کرمان است که طرفداران زیادی دارد.

در آبگوشت زیره، خبری از نخود و لوبیا و سیب‌زمینی نیست. در عوض جایشان را زیره اصل کرمان، گوشت و سیر اعلا پر کرده است. برای درست کردن آبگوشت زیره، باید پیاز خورد شده را با گوشت تفت دهید. بعد گوشت را با سیر رنده شده، زیره خوش عطر کرمان، کمی رب و نمک و فلفل و زردچوبه با شعله کم بپزید. بعد هم نمک اضافه کنید و آن را با نان خشک محلی نوش جان کنید.

آش گندم شیر؛ مقوی و پرخاصیت

حالا که نزدیک به ماه مبارک رمضان و سفره‌های افطار هستیم، خوب است که با آش گندم شیر کرمان آشنا شویم. این آش خوش‌طعم مقوی، از جمله غذاهای خوشمزه و مقوی کرمان است که در ماه مبارک رمضان، بر سر سفره‌های افطار به وفور پیدا می‌شود.

آش گندم شیر، آنقدر مقوی است که می‌تواند گرسنگی روزه‌داریتان را برطرف کند. اگر در ماه رمضان مهمان شهر کرمان بودید، آش گندم شیر را از یاد نبرید.

اوماچ آش؛ داروی طبیعی  در غذاهای کرمان


اوماچ آش، آش محلی شهر کرمان است که در میان غذاهای کرمان، طرفداران زیادی دارد. این آش به دلیل وجود عدس و سبزی‌هایی مانند اسفناج، جعفری و گشنیز، از بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.اوماچ آش، ترکیبی لذیذ از چغندر و عدس، سبزی و آرد و انواع ادویه‌های خوش‌عطر مانند سیاهدانه، کسرک، میتخم و زیره است.

اگر دوست دارید طعم یک آش محلی را بچشید و هرگز مریض

۲۵ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۰:۳۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سفرزون تراول

غذاهای دبی ، لذت مزه مزه کردن طعم‌های خاص عربی

غذاهای عربی به‌واسطه‌ی ادویه‌‌‎های خاص و سلیقه‌ی غذایی اعراب بسیار خوشمزه و پر طرفدار هستند. در این مطلب از مجله گردشگری سفرزون ما به سراغ غذاهای دبی می‌رویم. غذاهایی خاص که فقط در دبی می‌توانید بچشید. شاید عنوان بعضی از آن‌ها تکراری باشد اما طعم‌های آن‌ها فراموش نشدنی هستند.

شتر شکم پر ، گران‌ترین در میان غذاهای دبی

این غذا یکی از متفاوت‌ترین غذاهای دبی است. شتر شکم پر در کتاب گینس به‌عنوان حجیم‌ترین غذای دنیا ثبت شده است. این غذای هیجان انگیز در فهرست غذاهای اشرافی و لوکس قرار دارد. شتر شکم پر از ترکیبی پر از گوشت و ادویه تهیه می‌شود. قسمت بیرونی یک شتر درسته است. داخل شکم شتر گوشت گوسفند و داخل شکم گوسفند گوشت مرغ، ماهی و همینطور تخم مرغ و سبزیجات قرار داده می‌شود. ادویه‌های خاص عربی در این غذا استفاده می‌شوند.

الهریس  (Al Harees)

الهریس یکی از غذاهای عربی است که به‌صورت حلیم طبخ می‌شود. این غذا از ترکیب گوشت، جو و ادویه‌هایی خاص تهیه می‌شود. دستور پخت آن به این صورت است:

۱_گوشت را به اندازه های کوچک تکه کرده، در یک قابلمه ی بزرگ گذاشته و روی آن آب ریخته، هل، دارچین، برگ بو و پیاز را به آن اضافه کنید و روی حرارت زیاد بگذارید تا آب بجوشد. کف روی آب را جمع کنید و دور بریزید.

۲_ در قابلمه را بسته، برای یک ساعت یا تا موقعی که گوشت پخته شود، روی حرارت متوسط بگذارید.

۳_ تکه های گوشت را از آب گوشت برداشته، آب گوشت را صاف کنید طوری که ۴ لیوان آب گوشت به دست آورید. اگر کم بود کمی آب به آن اضافه کنید.

۴_ گوشت و آب آن را در یک قابلمه ی تمیز ریخته، روی آن نمک، جوپرک، فلفل و دارچین بریزید.

۵_ در قابلمه را بسته و برای مدت ۳۰-۴۰ دقیقه روی حرارت خیلی کم قرار دهید و هر چند دقیقه یک بار هم بزنید تا مخلوط پخته شود. اگر مخلوط خیلی غلیظ شده است، کمی آب اضافه کنید.

۶_ با استفاده از قاشق چوبی پهن، حلیم را به شکل دایره ای هم بزنید در حال فشار دادن روی گوشت تا له شود، و حلیم را با حالت نرم خود به دست آورید.

۷_ در قابلمه را بسته، هریس را روی حرارت کم برای ۵-۱۰ دقیقه بگذارید تا غلیظ شود. مرتب هم بزنید.

۸-هریس را در ظرف مناسب بکشید و روی آن روغن داغ را بریزید.

هوموس (Hummus)

هوموس یا حمص یک نوع دسر عربی است. البته این خوراکی با نان سرو می‌شود و می‌توان آن را در فهرست غذاهای دبی قرار داد. این دسر از نخود پخته شده تهیه می‌شود. برای طبخ هوموس از این روش می‌توانید استفاده کنید:

نخود را از شب قبل خیس بدهید و تا روز بعد چند بار آب آن را تعویض کنید.حجم نخود بعد از خیس خوردن بیشتر می‌شود پس از ظرف بزرگتری استفاده کنید و به اندازه کافی آب بریزید. نخود را با چند لیوان آب، جوش شیرین و حبه های سیر داخل قابلمه بریزید و با حرارت ملایم بگذارید بپزد و نرم شود. جوش شیرین باعث می‌شود پوست نخود بعد از پخت راحت تر جدا شود. بعد از این که نخود به خوبی پخته شد، پوست شفاف روی آن را جدا کنید.

نخود پخته پوست کنده و سیرهای نرم شده، روغن زیتون و آبلیمو را داخل میکسر یا غذاساز بریزید و بزنید تا یکدست شود. ارده را همراه با دو قاشق غذاخوری آب ونمک و فلفل اضافه کنید و مجدداً میکس کنید.

در صورتی که هوموس غلیظ تر از چیزی است که میل دارید کمی بیشتر آب اضافه کنید. هوموس را به ظرف سرو منتقل کنید و مقداری روغن زیتون روی آن بریزید. در کنار هوموس می‌توانید از نان پیتای سرخ یا گریل ادامه مطلب...

۲۱ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۰:۰۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سفرزون تراول

غذاهای استانبول ، طعم‌های فراموش نشدنی اوراسیایی

استانبول سومین شهر توریستی جهان است. این شهر با آب و هوای متعادلش طرفدران بسیاری دارد. جاذبه‌های تفریحی و گردشگری در این شهر مسافران بسیاری را جذب کرده. اگر شما هم راهی این شهر زیبا هستید یا از طرفداران آن محسوب می‌شوید؛ با مجله گردشگری سفرزون باشید تا به معرفی غذاهای استانبول بپردازیم.

این غذاها به اندازه‌ی گردشگری استانبول هیجان انگیز و خوش رنگ هستند. هر کدام از غذاها طعمی متفاوت و جدید دارند.

بالیک اکمک (Balik-Ekmek)

بالیک اکمک یک ساندویچ معروف در غذاهای استانبول است. این ساندویچ بیشتر یک غذای خیابانی محبوب است. این غذا با فیله ماهی، سبزیجات و یک سس مخصوص آماده می‌شود. برای این ساندویچ بیشتر از ماهی‌های روغنی استفاده می‌کنند. بالیک اکمک را در خیابان‌های استانبول بچشید. بالیک به معنای ماهی و اکمک به معنای نان است.

کومپیر (Kumpir)

ومپیر یک گاز خوشمزه از غذاهای استانبول است. برای تهیه این غذا از سیب زمینی‌های بزرگ استفاده می‌کنند. این سیب زمینی‌ها تنوری می‌شوند و داخل آن‌ها را پر می‌کنند. مواد داخلی آن معمولا ذرت، نخود فرنگی، سبزیجات معطر، پنیر پیتزا، انواع ژامبون‌ها، سوسیس‌ها و… است. این مواد می‌توانند با توجه سلیقه‌ی شما تغییر کنند. کومپیر هم در لیست غذاهای محبوب خیابانی قرار می‌گیرد.

میدیه دولما  ( Midye Dolma )

به واسطه‌ی نزدیکی شهر به دریا، غذاهای دریایی بسیاری در منوی غذاهای استانبول قرار دارد. یکی از این غذاها میدیه دولما است. این غذا همچنین یکی از گران‌ترین‌ها هم محسوب می‌شود. میدیه دولما با استفاده از صدف سیاه، برنج، بادام، کشمش، لیمو ترش و ادویه تهیه می‌شود. این غذا طعم تندی دارد. برنج و سایر مواد بصورت فشرده در دل صدف قرار می‌گیرند.

کوکورچ (Kokorec)

کوکورچ یکی از غذاهای استانبول است که احتمالا به مذاق همه خوش نیاید. این غذا نوعی کباب روده‌ی گوسفند است. کوکورچ هم در فهرست غذای خیابانی قرار می‌گیرد. این غذای محلی بسیار چرب است و برای بسیاری از گردشگران لذیذ محسوب می‌شود. این غذا در اکثر نقاط استانبول آماده می‌شود.

تانتونی (Tunisian)

این غذا نیز از خانواده‌ی دوروم است. لقمه‌ای که در نان ذرت پیچیده شده است. گوشت یا مرغ  را به صورت نگینی ریز خورد کرده و در تابه ای بریزید و کمی تفت دهید و سپس کمی روغن و پیاز نگینی خرد شده اضافه کنید .سپس روی آن قارچ و فلفل دلمه ای و کرفس خرد شده را اضافه کنید و همه را با هم تفت دهید. در انتهاگوجه فرنگی و رب را اضافه کرده تفت دهید . اکنون نمک و فلفل و آویشن را اضافه کرده و بعد از کمی تفت دادن اجازه دهید با حرارت ملایم و بخار خود گوشت بپزد . اکنون حرارت را خاموش کنید. پس از خنک شدن  ۳ الی ۴ ق غ از مواد را وسط لواش ها ریخته و در صورت تمایل با جعفری و کاهو خرد شده و سماق و پیاز حلقه شده داخل لواش را بپیچید.

لهمجون (Lahmacun)

لهمجون یک پیتزای محبوب ترکیه‌ای است! این پیتزا با استفاده از خمیری سبک و لایه‌ی نازکی از گوشت چرخ شده، سبزیجات و ادویه تهیه می‌شود. این ترکیبات برای دقایقی کوتاه در تنور یا فر قرار می‌گیرند تا آماده ادامه مطلب...
۱۹ ارديبهشت ۹۸ ، ۰۹:۳۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سفرزون تراول