مجله گردشگری

در این وبلاگ به معرفی جاذبه های گردشگری ایران و دنیا می پردازیم

۶۹ مطلب در تیر ۱۳۹۸ ثبت شده است

جاهای دیدنی لنگرود ، سفری خاطره‌انگیز و پرتنوع

لنگرود با سابقه تاریخی درخشان و طبیعت بکر گیلانی‌اش، یکی از مقاصد مهم گردشگری مردم ایران محسوب می‌شود. جاهای دیدنی این شهرستان بزرگ و باصفا را نمی‌شود به راحتی برشمرد. طبیعت منطقه لنگرود با کوه‌های جنگلی، دریای بی‌کران، رودهای خروشان و آب و هوای معتدل، جای جای لنگرود را تبدیل به جاذبه درخشان گردشگری کرده است. جاهای دیدنی لنگرود به طبیعت محدود نمی‌شود و لنگرود مکان‌های تاریخی و مذهبی بسیاری را نیز در خود جای داده است. با مجله گردشگری سفرزون همراه باشید تا لنگرود و معروف‌ترین مکان‌های دیدنی‌اش را به شما معرفی کنیم.

پل خشتی لنگرود

پل خشتی لنگرود را که بر روی رودخانه مرکزی شهر لنگرود ساخته شده است، می‌توان نماد شهر لنگرود دانست. یکی از جاهای دیدنی لنگرود که بازدید از آن را نمی‌توان نادید گرفت. پل خشتی لنگرود که برخی ساخت آن را به دوران ایلخانان، بعضی به دوران صفویان و برخی هم به دوران کیاییان مربوط می‌دانند پلی بزرگ است که دو تا از مهم‌ترین محله‌های لنگرود، یعنی فشکالی محله و راه پشته، را به یکدیگر متصل می‌کند. پل خشتی لنگرود با طول ۳۷ متر و عرض ۴ و نیم متر و دهانه‌های فراخ اهمیت خود را در رفت و آمد مردم شهر تا امروز حفظ کرده است. این پل که از خشت و آجر ساخته شده است در زبان محلی خشته پورد نیز نامیده می‌شود.

کومله

بخش کومله چند تا از زیباترین جاهای دیدنی لنگرود را در خود جای داده است. بام کومله یا نگین سبز کومله کوهی در ضلع جنوبی شهر کومله است که می‌توانید از قله آن بخش وسیعی از لنگرود را تماشا کنید. سرسبزی و زیبایی بی‌نظیر طبیعت اطراف و باغ‌های مرکبات و چای زیبایی این منطقه را دوچندان می‌کند. کومله دریاچه‌ای زیبا و دیدنی هم دارد که شامل ۳ آبگیر مجزاست. این آبگیرها تنها ۴ کیلومتر با لنگرود فاصله دارند و با انواع امکانات تفریحی لحظاتی شاد برای مسافران می‌سازند.

قایق سواری در دریاچه و لذت بردن از غذاهای لذیذ گیلانی در رستوران‌های خوب مشرف به دریاچه از جمله این امکانات است. استخر طبیعی کومله یکی از مقاصد پرندگان مهاجر نیز هست که منظره این دریاچه را در کنار باغات و جنگل‌های اطراف زیباتر می‌کند. دریاچه کومله یکی از بکرترین جاهای دیدنی لنگرود است که بازدید از آن می‌تواند حسابی کیفتان را کوک کند.

غار لیاروی

طبیعت‌گرد‌ها عاشق غارهای زیبای بکر و دست‌نیافتنی‌اند. غار لیاروی هم یکی از جاهای دیدنی لنگرود است که کاوشگران را به سوی خود می‌خواند. در ۸ کیلومتری روستای بلوردکان لنگرود، روستای لیارو در کنار رودخانه‌ای قرار گرفته است. پس از عبور از جاده‌ای خاکی و سراشیبی بسیار تندی، به دهانه غار می‌رسیم. غار لیارو دو دهانه جدا دارد که عرض یکی از آن‌ها دو متر است. این همه سختی برای دیدن از این غار می‌ارزد چرا که با قدم زدن در راهروهای غار می‌توانیم قندیل‌های زیبای موجود در غار و آثار لایه‌های آهکی که بر دیواره‌های سنگی غار بر جا مانده است را ببینیم.

برای آشنایی بیشتر با دیدنی های لنگرود کلیک کنید.

۲۴ تیر ۹۸ ، ۱۱:۰۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سفرزون تراول

مسجد حکیم اصفهان ؛ مسجدی بی‌نظیر در دل اصفهان زیبا

اصفهان، شهر فرهنگ و هنر و معماری است. شهری که معماری و بناهای خاص و منحصر به فردش چشم‌ها را خیره می‌کند و خاطره دیدار این شهر اصیل و قدیمی هرگز از خاطرتان نخواهد رفت. اگر تا به حال به شهر اصفهان سفر کرده باشید، می‌توانید مساجد زیادی را ببینید که علاوه‌بر تاریخ غنی و دور و درازشان، جلوه‌ا‌ی از زیبایی و هنر را نمایان می‌کنند. مسجد حکیم اصفهان نمونه‌ای از مساجد بی‌نظیر اصفهان است و یادگاری از دوران صفوی است که هر ساله توریست‌های زیادی به دیدن این بنای زیبا به این شهر سفر می‌کنند.

اگر دوست دارید مسجد حکیم اصفهان را بیشتر بشناسید و اطلاعاتتان را درباره این بنای تاریخی کامل کنید، با سفرزون همراه باشید:

در دوران صفوی و با رسمی شدن مذهب شیعه، مساجد زیادی در شهر اصفهان بنا شدند که هر یک از آن‌ها علاوه‌بر اهمیت تاریخی موزه‌ای از طرح، رنگ، کاشیکاری و هنر معماری است. مساجد عصر صفوی آنقدر از ظرافت هنرمندانه و زیبایی در نقوش‌ بنا پر شده‌اند که گویی به نگارخانه‌ای پا می‌گذارید که سرتاسر آن را ذوق هنرمندانه فرا گرفته است.

مسجد حکیم اصفهان ؛ یادگار حکیم داوود

مسحد حکیم اصفهان در دوران شاه عباس دوم و در سال ۱۰۶۷ هجری قمری بنا شد که تکمیل و اتمام آن تا سال ۱۰۷۳ هجری قمری طول کشید. این مسجد که در یکی از محله‌های قدیمی اصفهان معروف به باب‌الدشت و در انتهای بازار رنگرزان قرار دارد، توسط شخصی به نام حکیم داوود و همسر او زینب بیگم ساخته شد.

حکیم داوود خود داستان جالبی دارد که دانستن آن خالی از لطف نیست. او از پزشکان عهد صفوی و دوران شاه عباس دوم بوده‌است که پس از مدتی مورد بی‌مهری دربار قرار می‌گیرد و از آن‌جا راهی هندوستان می‌شود. او پس از مهاجرت به هندوستان، مورد توجه اورنگ زیپ _پادشاه وقت هندوستان_ قرار می‌گیرد. بعد از آن مال زیادی جمع می‌کند و بخشی از آن را به اصفهان می‌فرستد و مسجد حکیم اصفهان توسط همسرش زینب بیگم ساخته می‌شود.

چگونه به اصفهان سفر کنیم؟

شهر اصفهان از جمله آن شهرهایی است که حمل و نقل به آن با انواع وسایل ممکن است. شما می‌توانید با خودروی شخصی‌تان و پس از طی حدود ۴ ساعت و نیم از تهران به اصفهان برسید. همچنین می‌توانید با توجه به بودجه و شرایطتتان یکی از سه وسیله قطار، اتوبوس و هواپیما را انتخاب کرده و به این شهر بی‌نظیر برسید.

نظر شما درباره این شهر چیست؟ آیا تا به حال مسجد حکیم اصفهان را از نزدیک دیده‌اید؟ نظرات، نکات و تجربیات خود را درباره این مسجد کم‌نظیر و بازدید از آن با دوستان سفرزونی خود به اشتراک بگذارید و آن‌ها را برای داشتن لحظاتی به یادماندنی راهنمایی کنید.

برای دریافت راهنمای سفر به اصفهان کلیک کنید.

برای آشنایی بیشتر با دیدنی های اصفهان کلیک کنید.

۲۴ تیر ۹۸ ، ۱۰:۵۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سفرزون تراول

موزه جواهرات ملی ، قلب تپنده تاریخ کهن و باستانی ایران

در دل توپخانه و در موازات لاله‌زار که خاطراتی قدیمی را درون خود جای داده‌اند، ساختمانی عظیم، بزرگ و با اقتدار به چشم می‌خورد. این ساختمان متعلق به بانک ملی ایران بوده و صدای تپش قلب تاریخ ایران، یعنی موزه جواهرات ملی را می‌توان از آن شنید. اصلا مگر می‌شود به سراغ منطقه توپخانه، فردوسی و لاله‌زار آمد و به یاد تاریخ قدیم تهران و ایران نیافتاد؟

این منطقه به نوعی نمادی از طهران قدیم است و بسیاری از ریش سفیدان از قدم زدن در این خیابان‌ها خاطره دارند. در این هیاهو و شلوغی تهران امروز، قسمتی از ساختمان قدیمی بانک ملی به موزه جواهرات ملی اختصاص یافته است. موزه‌ای که تمدن چند هزار ساله ایران را دل خود جای داده و پشتیبانه مالی واحد پولی ایران است! با سفرزون گشتی در این موزه زیبا بزنید و با اشیاء ارزشمند درون آن بیشتر آشنا شوید.

موزه جواهرات ملی ، تکه‌ای تاریخ ایران در میدان توپخانه

همینطور که در خیابان‌های طهران قدیم قدم بر می‌داریم، به یک ساختمان قدیمی می‌رسیم که انگار دو شیر سنگی بزرگ طلائی رنگ از آن مراقبت می‌کنند. کمی که سر خود را بالا بگیرید، نام بانک ملی ایران را روی تابلوی بالای ساختمان خواهید دید. شاید تعجب کنید و از خودتان بپرسید که چرا چنین ساختمان قدیمی و تاریخی باید متعلق به بانک باشد؟

در حقیقت این ساختمان جزء اولین شعب بانک ملی ایران و جزء انواع این بانک محسوب می‌شود. با وجود اینکه خود ساختمان حدود یک قرن قدمت دارد، اما پیشینه تاریخی ساختمان نیست که باعث ارزش بالایی آن شده.

در دل این ساختمان قدیمی صدای تپش قلب تاریخ ایران می‌آید. ضربان اصلی تاریخ چند هزار ساله ایران را می‌توانید از درون این ساختمان بشنوید. بله، درست متوجه شده‌اید، موزه جواهرات ملی ایران داخل این ساختمان قدیمی و زیبا قرار دارند که با دو شیر سنگی از آنها محافظت می‌شود.

غنائم نادرشاه

در این میان، سلاح و جواهرات زیادی وجود داشتند که به عنوان هدایای مختلف از طرف پادشاه هندوستان ارسال شدند. نادرشاه پادشاهی جوانمرد بود. به همین دلیل قسمتی از این غنائم را به رسم جوانمردی بین سربازان پخش کرد. سپس قسمتی دیگر را به دول همسایه فرستاد تا امنیت و آرامش منطقه را حفظ کند و به دلیل اعتقاد قلبی، مقدار زیادی از آن را به آستان قدس رضوی و حرم امام رضا (ع) اهدا نمود.

دوران قاجاریه

زمانی که نوبت حکم‌رانی قاجارها فرا رسید، آرامشی نسبت در کشور حاکم شد. به همین دلیل پادشاهان مجددا توانستند تا جواهرات مختلف را کنار هم گردآوری کنند. طرز فکر این پادشاهان کمی متفاوت بود. آنها دستور می‌دادند تا این جواهرات را بر روی وسایل مختلف قرار دهند. مثالی از این وسایل را می‌توان کره جواهر نشان، تاج کیانی و تخت نادر دانست. در گذشته این آثار مهمان کاخ گلستان بودند اما بعد از پادشاهی رضا پهلوی، این جواهرات به دستور وی به کاخ مرمر منتقل شدند.

پس از آن در سال ۱۳۱۶ نهایتا ساختمان بانک ملی ایران تکمیل شد. از آن زمان به بعد تمامی این جواهرات به این ساختمان منتقل شدند و حکم پشتوانه اسکناس ایران را پیدا کردند. این روند تا سال ۱۳۳۹ ادامه داشت. در این سال بانک مرکزی در ایران افتتاح شد و به همین دلیل جواهرات را که پشتوانه پول ایرانی بودند را در اختیار بانک مرکزی قرار دادند.

پس در اصل جواهراتی که داخل این موزه وجود دارند، متعلق به دوران صفوی، افشار، قاجار و پهلوی هستند. در این میان جواهراتی بسیار گران قیمتی همانند الماس دریای نور، تخت نادری، تاج کیانی، جقه نادری، تخت طاووس، کره جواهر نشان، تاج فرح و … وجود دارند که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد.

برای دریافت راهنمای سفر به تهران کلیک کنید.

برای آشنایی بیشتر با دیدنی های تهران کلیک کنید.

۲۴ تیر ۹۸ ، ۱۰:۵۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سفرزون تراول

تنگه کافرین ، تکه‌ای گم شده در دل زیبا‌هایی بیشمار استان ایلام که حتما باید دید

گاهی واقعا باید از خودمان بپرسیم که چرا به یک کشور خارجی سفر می‌کنیم؟ ما حاضریم هزینه‌های هنگفتی را متحمل شویم و مثلا در سنگاپور یا تایلند به دیدن مکان‌های طبیعی برویم. حتما اگر از تمام کسانی که به کشور‌های خارجی سفر کرده‌اند در مورد تنگه کافرین، دره عشق، تنگه ارغوان و یا از این قبیل مکان‌های طبیعی بکر ایران بپرسید، اکثرا آنها این مناطق را نمی‌شناسند. کشور ما آنقدر مناظر و جاذبه طبیعی و دیدنی دارد که برای دیدن آنها باید سال‌ها زمان صرف کنید که الحق که ارزش سالیان سال وقت گذاشتن را نیز دارد. در این میان برخی مناظر دیدنی هماند تنگه کافرین کمتر شناخته شده‌اند و هنوز همانند جاذبه‌های دیگر مورد هجوم جمعیت قرار نگرفته‌اند. با سفرزون همراه باشید تا تکه‌های گم شده در دل طبیعت ایلام را پیدا کنید.

تنگه کافرین دقیقا در کجا واقع شده است؟

در هشتاد و هفت کیلومتری شهر زیبای ایلام، شهرستانی به نام بدره قرار دارد. این شهرستان به تازگی و در اوایل سال ۱۳۹۲ از بخش تبدیل به شهرستان شده. رودخانه و سد بزرگ سیمره در نه کیلومتری شهرستان بدره واقع شده. اگر حدود پانزده کیلومتر از شهرستان بدره فاصله بگیرید، به تنگه کافرین خواهید رسید. در نتیجه می‌توان گفت که تنها شش کیلومتر این تنگه زیبا با رود بزرگ سیمره فاصله دارد.

از طرف دیگر تنگه کافرین در ارتفاع حدود هفتصد متری از سطح دریا قرار دارد. ارتفاع این تنگه از سطح دریا به علاوه نزدیکی به رودخانه سیمره باعث خلق منظره بسیار زیبایی شده است. اکثر بازدیدکنندگان تنگه کافرین، مجذوب منظره زیبای رو به سد و رودخانه سیمره شده‌اند. در حقیقت از هیچ نقطه دیگری نمی‌توان چنین نمایی به سمت رودخانه سیمره را تجربه کرد.

سیمره نیز جزء رودخانه‌های بزرگ ایران به شما می‌آید و حدود ششصد و پنجاه کیلومتر طول دارد. این رود از تلاقی رود‌های قره سو و گاماسیاب تشکیل شده و نهایتا خودش را به منطقه کرخه می‌رساند. جالب است بدانید که رود جاری در تنگه کافرین نیز نهایتا به سیمره می‌رسد.

دسترسی به تنگه کافرین

شما از دو سمت می‌توانید خودتان را به تنگه کافرین برسانید. اگر از سمت مرکز، شرق و یا شمال ایران قصد شروع سفر را دارید، بهتر است خودتان را ابتدا به خرم آباد برسانید. از خرم آباد باید جاده کمربندی را پیش بگیرید و به سمت جاده قدیم پل دختر اندیمشک بروید. زمانی که داخل جاده قدیم پل دختر به اندیمشک قرار گرفتید، با توجه به تابلوی دره شهر مسیر خود را عوض کنید.

چند کیلومتری که پیش رفتید، به دره شهر خواهید رسید. باز هم مسیر را مستقیم ادامه دهید تا به بدره برسید. در این مسیر چندین و چند روستای مختلف را باید پشت سر بگذارید.

بعد از رسیدن به بدره باید مسیر خود را به سمت شهرک ولیعصر پیش بگیرید. زمانی که با این شهرک رسیدید، می‌توانید از محلیان آن منطقه آدرس تنگه کافرین را بپرسید. حدود چند دقیقه‌ای را باید در جاده خاکی بروید تا نهایتا به تنگه کافرین برسید.

مسیر دوم از ایلام آغاز می‌شود. اگر از شهر ایلام قصد دارید حرکت کنید، باید به سمت فرودگاه بین المللی ایلام بروید. مسیر را در جاده ایلام ملکشاهی ادامه دهید تا به جعفرآباد برسید. همینطور مسیر را به صورت مستقیم ادامه دهید تا به شهرک ولیعصر برسید و از آنجا عازم تنگه کافرین شوید.

برای آشنایی بیشتر با دیدنی های ایلام کلیک کنید.

۲۴ تیر ۹۸ ، ۱۰:۳۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سفرزون تراول

تنگه ارغوان، تابلویی نقاشی شده با رنگ ارغوانی در دل طبیعت شهر ایلام

چقدر به طبیعت‌گردی و دیدن جاهای بکر طبیعت ایران علاقه دارید؟ آیا جزء کسانی هستید که ترجیح می‌دهید یک جای دنج و ناشناخته طبیعت را کشف کنید؟ اگر اینطور است، پس حتما باید با تنگه ارغوان بیشتر آشنا شوید. تنگه ارغوان یکی از جاذبه‌های دیدنی شهر ایلام به شمار می‌آید که به تازگی مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. جالب است بدانید که بر خلاف مناطق طبیعی بکر و زیبای دیگر، دستری به این تنگه زیبا اصلا صعب العبور نیست. این تنگه زیبا در شمال شرقی استان ایلام واقع شده و در مسیر تنگه قوچعلی قرار دارد. اگر قصد سفر به این جاذبه دیدنی را دارید، با سفرزون همراه شوید تا آشنایی کامل با تنگه ارغوان پیدا کنید.

تنگه ارغوان، چشم اندازی بنفش بر فراز ارتفاعات شهر ایلام

گاهی با دیدن طبیعت بکری همانند تنگه ارغوان به این نتیجه می‌رسیم که هنوز هم این زمین جایی برای نفس کشیدن و زندگی کردن دارد. هنوز هم این زمین گنج‌های خود را در مکان‌هایی ناشناخته مخفی کرده تا پای بشر به آنها نرسد. اما با این حال باز هم بشر کنجکاو هر پستو را می‌گردد تا جایی برای نفس کشیدن پیدا کند. واقعا حکایت غریبانه‌ای است که خودمان این طبیعت را آلوده می‌کنیم و از طرفی باز به دنبال فضایی برای نفس کشیدن می‌گردیم.

تنگه ارغوان همان تکه‌ی دنجی است که مادر طبیعت از دست بشر مخفی کرده. در دل کوه‌ها و ارتفاعات شهر ایلام در غرب ایران عزیزمان، تکه‌ای از بهشت نهفته است. تکه‌ای که هنوز هم به ما ثابت می‌کند چشمان ما ارزش دیدن را دارند. این دره زیبا همانند تابلویی دل‌انگیز است که خداوند با صبر و حوصله تمام و تنها با رنگ ارغوانی به تصویر کشیده.

زیبایی تنگه ارغوان

در حدود یکصد و هفتاد هکتار اراضی سرسبز و بکر دامان کوهستان که پناهگاه گونه‌های در حال انقراض حیوانات و گیاهان مختلفی است. این تنگه چشم‌نواز بر خلاف چیزی که تصور می‌کنید هیچ شباهتی به تنگه‌های دیگر ایران ندارد.

اصولا زمانی که صحبت از تنگه به میان می‌آید، راه آبی باریک در منظر ما نمایان می‌شود که دو طرف دره را می‌توانید بدون برگرداندن گردن خود در یک خط ببینید. گاها برای عبور از قسمت‌های مختلف تنگه باید شانه خود را کمی کج کنید تا قادر به عبور باشید. اما تنگه ارغوان اصلا اینطور نیست. بلکه کاملا بر خلاف تصور شما یک دره بسیار پهناور است که از بلند‌ترین ارتفاعات آن قسمت قادر به دیدن تمام آن خواهید بود.

درختان ارغوان این تنگه زیبا

به هر صورت با وجود اینکه درختان ارغوان مهم‌ترین دلیل زیبایی تنگه هستند، اما زیبایی‌های دیگری نیز در این تنگه زیبا وجود دارند. ماه چهار عنصر حیات اصلی داریم، آب، آتش، باد و خاک، هر کس از یک عنصر لذت می‌برد و قطعا کسانی که از وجود آب لذت می‌برند کم نیستند. به همین دلیل بسیاری از افراد به دنبال این هستند جایی که برای سفر انتخاب می‌کنند دارای رودخانه، برکه و یا تالابی باشد. خب مگر می‌توان به یک تنگه طبیعی سفر کرد و انتظار دیدن رودخانه را نداشت؟

در دل این تنگه زیبا نهری خروشان و زلال جریان دارد که می‌توانید حتی داخل آن آب تنی کنید. این رودخانه همانند رود کارون داخل دره عشق نیست و نمی‌توان داخل آن رفتینگ و یا ماهیگیری کرد. اما به هر صورت باعث زیبا‌تر شدن فضای اطراف و خنک‌تر شدن هوا می‌شود. چشمه‌های متعددی از دل کوه‌های اطراف می‌جوشند و در نهایت با شتاب خودشان را به رودخانه می‌رسانند. آب این چشمه‌ها خنک، زلال و قابل شرب است و می‌توانید با خیال راحت از آن آب بنوشید.

چه تجهیزاتی برای سفر به تنگه نیاز است؟

بر خلاف تنگه‌های دیگر همانند تنگه زمان یا تنگه واشی فیروزکوه، برای عبور از این تنگه اصلا لازم نیست که به دل رودخانه بزنید. تنها یک جفت کفش پیاده‌روی برای تمام مدت شما کافیست. نه احتیاجی به لوازم کوهنوردی دارید و نه تجهیزات قایق سواری و ماهی‌گیری، در نتیجه سبک سفر کنید و به جای آن ملزومات خوراکی همراه داشته باشید.

برای آشنایی بیشتر با دیدنی های ایلام کلیک کنید.

۲۴ تیر ۹۸ ، ۱۰:۳۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سفرزون تراول

روستای وردیج ، تنفس هوای کوهستان در یک قدمی شلوغی شهر تهران

پایتخت نشینان عزیز همیشه برای سفر خود مسیر‌های طولانی را انتخاب می‌کنند یا برای دیدن طبیعت خطه سرسبز مازندران را ترجیح می‌دهند. اما آیا واقعا تهران اینقدر شلوغ، شهری و آلوده شده که برای فرار از آن به شهر‌های دیگر برویم؟ آیا واقعا دیگر جایی برای ماندن در تهران وجود ندارد؟ اگر اینطور فکر می‌کنید، سخت در اشتباه هستید. هنوز هم مناطقی در تهران وجود دارند تا از گرما، آلودگی و شلوغی به آنجا فرار کنیم و یک سفر یک روزه جالب را برای خود خانواده‌مان رقم بزنیم. روستای وردیج دقیقا یکی از همین مناطق است که هنوز هم می‌توان برای سفر یک روزه شما گزینه مناسبی باشد. همراه با سفرزون سفری کوتاه و یک روزه به این روستای زیبا در داخل تهران را تجربه کنید.

روستای وردیج ، تنفسی کوتاه در هوای کوهستانی

اگر خودتان را به شمال غرب تهران و منطقه کن و سولقان تهران برسانید، هوا کمی لطیف‌تر و کوهستانی می‌شود. همانطور که در شمال شرق تهران مناطق کوهستانی و ییلاقی زیبایی همانند فشم، لالان و زاگون وجود دارند، در شمال غرب تهران نیز روستا‌های کوهستانی را می‌توان دید که هنوز درگیر زرق و برق تهران نشده‌اند با آنکه جزئی از آن هستند.

واقعا غصه غریبی است. خودمان محیطی که در آن زندگی می‌کنیم را آلوده و شلوغ کرده‌ایم و برای ذره‌ای آرامش حاضر به پرداخت هزینه‌های سنگینی هستیم. همه ما انسان‌ها ذاتا به دنبال آرامش هستیم. زرق و برق زندگی شهری شاید در ظاهر ما را آرام کند و تظاهر به دوست داشتن این نوع زندگی کنیم، اما روح ما به چنین محیط‌های روستایی، آرام و با هوای خوش تعلق دارد.

مسیری به سمت شمال غرب تهران

همینطور که به سمت شمال غرب تهران می‌رویم، وارد یک جاده کوهستانی و پر پیچ و خم می‌رسیم که دقیقا شبیه به جاده‌های فشم و یا امام زاده داوود است. همینطور که این جاده را به بالا می‌رویم، با تابلوی ورودی روستای وریدج رو به رو خواهیم شد. با اینکه اصل زیبایی مد نظر ما مربوط به روستای وریدج و روستای واریش است، اما پیمودن این جاده در امتداد رودخانه‌ی کن واقعا خالی از لطف نیست و لذت بسیار زیادی دارد.

جالب است بدانید که این روستا در حریم منطقه بیست و دوم تهران قرار دارد و جزئی از این شهر بزرگ محسوب می‌شود. با این حال تا به امروز توانسته از ویروس شهری شدن فرار کند و بافت روستایی آن حفظ شود. روستای وردیج را قسمتی از بخش کن و سولقان می‌دانند و هنوز هم کسانی هستند که در این روستای زیبا زندگی کرده و امرار معاش می‌کنند. خب با دیدن تابلوی ورودی روستا، رسما سفر کوتاه شما به بخش ییلاقی تهران آغاز شده. کمربندها را محکم ببندید و خود را آماده مناظری هیجان‌انگیز کنید.

روستای وردیج ، نماد سادگی در زندگی و دوستی با طبیعت

زمانی که وارد روستا می‌شوید یک تابلو توجه شما را به خود جلب می‌کند و ممکن است حتی به نوعی شما را بترساند. روی این تابلو نوشته شده که “ورود افراد متفرقه ممنوع”، شاید این تابلو باعث شود که بترسید و نباید وارد این روستا شوید. اما نگران نباشید. روستاییان این منطقه از طریق باغ‌داری امرار معاش می‌کنند. متاسفانه برخی افراد بی‌فرهنگ طی بازدید خود از این روستا بارها و بارها به باغ این افراد دست درازی کرده‌اند و دلیل وجود این تابلو هم دقیقا همین است. پس نگران نباشید و شروع به ماجراجویی کنید!

ارتفاعات پهنه حصار

در شمال غرب تهران و در روستای وردیج ، رشته کوهی با ارتفاع ۳۳۷۵ متر وجود دارد. باید بدانید که رودی زیبا با آبی خنک و زلال از رشته کوه شرقی اینجا سرچشمه گرفته و به سمت پایین کوه روانه می‌شود. طبیعت این رشته کوه بسیار بکر، دست نخورده و بی‌نظیر و دیدنی است.

حتی در مسیر این رودخانه، آبشاری زیبا با نام آبشار سنگان وجود دارد که دیدن آن خالی از لطف نیست اما نیاز به مهارت کوهنوردی و صخره‌نوردی مختصری دارد. البته به وسیله جاده مسیح الله دین محمد می‌توانید با شیبی ملایم خودتان را به دشت پهنه سار برسانید . این رود زیبا در نهایت خودش را به رود کن می‌رساند و باعث پر آب شدن آن می‌گردد.

شاید تعجب کنید اگر بدانید که رشته کوه در میان جاده چالوس و جاده سولقان قرار دارد. در حقیقت شما آنقدر بالا رفته‌اید که نزدیک جاده چالوس شده‌اید و قسمتی از این زیبایی را مدیون طبیعت زیبای جاده چالوس هستید!

موقعیت قرار‌گیری جغرافیایی

از نظر موقعیت جغرافیایی، جاده چالوس و روستای خور در غرب این رشته کوه قرار دارند. در شمال این کوه‌هاروستای شهرستانک و در شرق آن دهکده سنگان واقع شده است. نام دهکده سنگان از آبشاری که در آن منطقه با همین نام قرار دارد گرفته شده است. در جنوب این رشته کوه زیبا هم روستای واریش، وردیج و ورداورد قرار دارند.

اما همه این توضیحات را به شما ارائه دادیم تا در مورد قلعه این رشته کوه یا همان با نام ” پهنه سار” یا همان “پهنه حصار” صحبت کنیم.

برای دریافت راهنمای سفر به تهران کلیک کنید.

برای آشنایی بیشتر با دیدنی های تهران کلیک کنید.

۲۲ تیر ۹۸ ، ۱۶:۱۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سفرزون تراول

قلعه پرتغالی ها ، یادگاری به جا مانده از دوران استعمار

تاریخ همیشه لبریز از خاطراتی تلخ و شیرین است. خاطراتی از کسانی که از عرش به فرش رسیدند و از هیچ قدرت گرفتند. در روزگاران گذشته، کشور پرتغال قدرتی بسیار بیشتر از حال حاضر داشته. زمانی بوده که پرتغال نواحی مختلف را تحت استعمار خود می‌گرفته و بر آنها حکومت می‌کرده. پرتغال، اسپانیا و انگلیس، هر سه کشور مناطق زیادی را تحت استعمار خود داشتند. حال از آن همه قدرت، جمال و جبروت تنها خرابه‌هایی همانند قلعه پرتغالی ها قشم بر جای مانده. تاریخ به طور تکان دهنده‌ای به ما می‌خواهد ثابت کند که هیچ چیز ابدی نیست و نباید به چیزی که امروز دارید دل خوش کنید. با مجله گردشگری سفرزون همراه باشید تا قلعه‌های پرتغالی در جزیره هرمز و قشم را بهتر بشناسید.

قلعه پرتغالی ها ، نمادی از یک آتش فروکش کرده

روزگاران قدیم پرتغالی‌ها بر بنادر و جزایر جنوبی ایران تسلط داشتند. آنها در نواحی مختلف قلعه‌هایی می‌ساختند تا در مقابل شورشی‌های از خود محافظت کنند. ساختار و ظاهر این قلعه‌ها نسبتا مشابه یکدیگر بودند و تنها هدف از ساخت آنها نظارت بر مردم منطقه بود. حتی در راستای خلیج فارس، بقایایی از دیوار‌های قطوری بر جای مانده که متعلق به پرتغالی‌ها و دوران استعماری آنها است.

حال جالب است بدانید که در جای جای جزایر اطراف خلیج فارس، بقایایی از قلعه‌های پرتغالی ها به چشم می‌خورند. در حال حاضر نیز قلعه پرتغالی ها قشم و قلعه پرتغالی ها هرمز جزء معروف‌ترین آنها هستند.

ساختار قلعه پرتغالی ها هرمز

ساختار قلعه همانند یک چهار ضلعی نا منظم با دیواره‌هایی به قطر سه و نیم متر بوده و دارای چهار برج بلند به ارتفاع دوازده متر است. این چهار برج مخصوص دیده بانی بوده و در مواقعی که دریا طوفانی می‌شده، از این برج‌ها به عنوان فانوس دریایی استفاده می‌کردند. در آن دوران پرتغالی‌ها از کشتی‌های که عبور می‌کردند، مالیات می‌گرفتند و از بالای این برج‌ها می‌توانستند به خوبی روی تردد کشتی‌ها نظارت کنند.

موقعیت قرارگیری قلعه پرتغالی ها به شکلی است که می‌توان از بالای برج‌ها به صورت کامل روی دریا و خشکی نظارت داشت. قلعه‌های پرتغالی‌ها معمولا حالت یک انبار آذوقه و مهمات و سلاح را نیز داشته. نیروی پشتیبان نظامی را در این قلعه نگه می‌داشتند تا در مواقع لوازم و یا جنگ از آنها کمک بگیرند. در این قلعه علاوه بر آذوقه، سلاح و مهمات، آب انباری بزرگ، اتاق سربازخانه، زندان، مقر فرماندهی، تالار و کلیسا است.

دلیل داشتن چنین ساختاری در قلعه پرتغالی ها هرمز

بر طبق مستندات تاریخی این قلعه قادر بوده تا در مواقع محاصره تا یک سال بدون کمک خارجی پایدار باقی بماند. ابعداد این قلعه آنقدر هم بزرگ نیست و تنها ۵۴ متر در ۲۶ متر وسعت دارد. برای ورود به قلعه تنها باید از درب شمال شرقی استفاده می‌کردند. جالب است بدانید که در ورودی قلعه چهار گوشواره خلفی وجود دارند که واقع در پشت دیوار‌های هشتی هستند. در حقیقت وجود مناره و گوشواره‌ها نشان دهنده این حقیقت است که از سبک سلجوقی در ساخت قلعه پرتغالی ها استفاده شده است.

برای دریافت راهنمای سفر به قشم کلیک کنید.

برای آشنایی بیشتر با دیدنی های قشم کلیک کنید.

۲۲ تیر ۹۸ ، ۱۶:۰۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سفرزون تراول

مسجد سید اصفهان ؛ شاهکار معماری قرن سیزدهم هجری

اصفهان، پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی، جلوه‌ای از زیبایی هنر و معماری در ایران است که می‌توان مجموعه‌ای از بهترین هنرها را در آن دید. اصفهان علاوه‌بر بناهای تاریخی مانند خانه‌ها و پل‌ها و … بناهای تاریخی مذهبی زیادی در دلش جای داده که از موفق‌ترین و زیباترین نمونه‌های آن می‌توان به مساجد اشاره کرد.در شهر اصفهان مسجدهای زیادی وجود دارند‌ که از نظر تاریخی و زیبایی هنر و معماری مثال‌زدنی‌اند. یکی از بزرگترین و مشهورترین این مساجد، مسجد سید اصفهان است که مورد توجه خاص گردشگران و توریست‌های این شهر قرار گرفته و از نظر قدمت تاریخی و معماری هنرمندانه قابل ارزشمند است. این مسجد که در دوران قاجار و زمان حکومت محمدشاه بنا شده‌است، همچنان پابرجاست و در شهر زیبای اصفهان خودنمایی می‌کند. برای آشنایی بیشتر با مسجد سید اصفهان و معماری خاص و هنرمندانه‌اش، با مجله گردشگری سفرزون همراه باشید تا این مسجد بی‌نظیر را بیشتر بشناسید:

مسجدی ساخته مرد خدا

مسجد سید اصفهان یکی از پرطرفدارترین و زیباترین مساجد این شهر به حساب می‌آید که یادگاری از قرن سیزدهم هجری و دوران حکومت قاجاریان است. این مسجد زیبا به دستور حجت‌الاسلام حاج سید باقر شفتی از علمای بزرگ امامیه و در زمان محمدشاه قاجار ساخته شده‌است. در روایتی تاریخی اینگونه آمده‌است که حاج سید باقر شفتی، در ازای کار خیری که در زمان قحطی بزرگ انجام داده و زندگی‌ای که به یک سگ و توله‌هایش بخشیده، مورد رحمت خداوند قرار می‌گیرد و پس از آن با تاجری آشنا می‌شود که از هندوستان بار پارچه وارد می‌کرده.

این تاجر نذر کرده بود تا اگر خودش و کشتی باری‌اش سالن به ایران رسیدند، پولی را به سید باقر شفتی ببخشد و او را در معامله‌های پارچه با خود شریک کند. اینگونه بود که با پول هنگفتی که در هر بار تجارت پارچه به این سید بزرگوار می‌رسید، او توانست این مسجد زیبا و مشهور را بنا کند.

معماری مسجد؛ جلوه‌ای از ظرافت هنرمندانه استادکاران قاجاری

مسجد سید اصفهان از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده‌ است که هر کدام با زیبایی و ظرافت هنرمندانه‌ای تزیین شده و چشم را خیره می‌کند. از قسمت‌های اصلی این مسجد می‌توان به چهار در اصلی، دو شبستان بزرگ، دو گنبد کوچک و بزرگ، دو چهلستون، سه ایوان و یک گلدسته بزرگ اشاره کرد. در این مسجد بیشتر از ۴۵ حجره و دهلیز نیز وجود دارد که ترکیبی زیبا به محیط مسجد بخشیده است. این بنای تاریخی مشهور و ارزشمند در ضلع جنوبی خیابان سید در شهر اصفهان قرار دارد. مطالعه درباره معماری بنا، هنر کاشیکاری مخصوصاً گره کشی، خط بنائی و کاشی ۷ رنگ، مشخی می‌کند که این مسجد در زمره بهترین شاهکارهای قرن سیزدهم هجری است.

سردر شمالی مسجد سید اصفهان، در واقع ورودی اصلی این مسجد به حساب می‌آید که با دری بزرگ و بلند مشخص می‌شود. در دو طرف در اصلی سکوهایی با سنگ پارسی قرار دارند که با تزیینات و کاشیکاری‌های ۷ رنگ، گل و بته و کتیبه‌هایی با خط ثلث خودنمایی می‌کنند. بر روی کتیبه‌ها آیاتی از قرآن کریم نوشته شده که جلوه بی‌مثالی در طرح و خط دارد.

سردر جنوب غربی این مسجد نیز در نوع خود زیبا و قابل توجه است. کاشیکاری‌های ۷ رنگ، کتیبه‌ها و اسپرهای مکتوب که با خط محمد باقر شیرازی خوشنویس بزرگ عصر قاجار نوشته شده، از جمله زیبایی‌های این سردر است. سردر جنوب شرقی با زیبایی منحصر به فرد خود همچون نگینی از بیرون می‌درخشد. زیبایی سردرهای مسجد سید اصفهان، در نوع خودشان بی‌مثال و خیره کننده‌اند و نمونه‌های آن را در کمتر جایی می‌توان یافت.

برای آشنایی بیشتر با دیدنی های اصفهان کلیک کنید.

برای دریافت راهنمای سفر به اصفهان کلیک کنید.

۲۲ تیر ۹۸ ، ۱۶:۰۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سفرزون تراول

غار زینگان ، جاذبه‌ای به دست فراموشی سپرده شده در دل طبیعت ایلام

شهر کردنشین ایلام یکی از مناطق دیدنی و زیبای ایران به شما می‌آید. واقعا اگر نام این شهر را عروس شهر‌های ایران بگذاریم اغراق نکرده‌ایم. این شهر کوهستانی زیبایی‌های بی‌شماری دارد، از تنگه ارغوان گرفته تا تنگه کافرینتا طبیعت بکر و دست نخورده روستا‌های اطراف ایلام که واقعا دیدن دارند. جاهای دیدنی ایلام آنقدر زیاد هستند که بسیاری از آنها از قلم افتاده‌آند و دیگر به دست فراموشی سپرده شده‌اند. غار زینگان در استان ایلام یکی از این جاذبه‌ها است که واقعا کمتر کسی حتی نام آن را شنیده.

زمانی که صحبت از غار می‌شود، قبل از هر چیز فکرمان پیش غار علی‌صدر اما واقعا آیا غار علی‌صدر تنها غار زیبای ایران است که حتی باید از آن بازدید کرد؟ آیا به نظر شما غار‌های دیگری داخل ایران وجود ندارند که ارزش دیدن داشته باشند؟ با سفرزون سفری زیبا به غار زینگان ایلام داشته باشید.

غار زینگان ، غار یا تنگه؟

اگر به اینجا سفر کنید یا حداقل تصاویری از این جاذبه زیرا را ببینید، شاید از خودتان بپرسید که اینجا واقعا غار است یا یک تنگه؟ تصوری که ما از غار داریم یک محیط تونل مانند بسته در دل کوه است. غار قانونا باید سقف داشته و شکل آن همانند یک حفره در دل کوه باشد. اما غار زینگان واقعا به این شکل نیست.

دیواره‌های بلند که اصلا سقف ندارند و درون آن می‌توانید آسمان را ببینید. در نتیجه بر این اساس غار زینگان را بیشتر یک تنگه می‌توان دانست تا غار، اما محلی‌ها از قدیم تا به امروز اینجا را غار زینگان صدا کردند و ما هم به احترام آنها اینجا را غار صدا خواهیم زد.

پس در حقیقت اینجا را غار نمی‌توان دانست و بیشتر شبیه تنگه است. در نتیجه اگر از فضا‌های بسته هراس دارید و ترجیح می‌دهید که به سراغ دیدن غار‌ها نروید، باید بدانید که اینجا در حقیقت غار نیست و فضای بسیار باز و وسیعی دارد.

برای آشنایی بیشتر با دیدنی های ایلام کلیک کنید.

۲۲ تیر ۹۸ ، ۱۶:۰۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سفرزون تراول

جاهای دیدنی سیاهکل ، شهرستانی به شکوه قله درفک و به طراوت آبشار لونک

سیاهکل منطقه‌ای بکر در قلب گیلان زیبا و بارانی است. تاریخ پرفراز و نشیب و طبیعت بکر و سر سبز، باعث شده است جاهای دیدنی سیاهکل از حد تصور ما بیشتر باشد. انگار که در سیاهکل به هر نقطه‌ای نگاه می‌کنی به جاذبه‌ای توریستی بر می‌خوری. در هر منظره‌ای دلت می‌خواهد عکس بگیری و پای هر درختی می‌خواهی بساط تفریحت را پهن کنی. کوه‌های سرسبز، آبشارهای سرشار، رودهای خروشان، بناهای تاریخی که با گذشت زمان به رنگ طبیعت اطراف در آمده‌اند و روستاهای ییلاقی بخشی از جاهای دیدنی سیاهکل است. با سفرزون همراه باشید:

پارک و استخر پاشوران

پارک پاشوران که استخر بزرگی در وسط خود دارد یکی از جاهای دیدنی سیاهکل با انواع امکانات رفاهی برای مسافران است. درختان زیبای اقاقیا و چنار، گل‌های زینتی زیبا و مجسمه‌هایی که هنرمندانه پارک را تزئین می‌کند باعث زیبایی هر چه بیشتر فضای پارک می‌شود. پارک پاشوران، محل بازی کودکان، دستگاه‌هایی برای ورزش بزرگسالان و و قایق پارویی برای لذت بردن از قایق‌رانی در سطح استخر نیز دارد که روزتان را شادتر می‌کند.

جاده جنگلی سیاهکل دیلمان

یکی از بخش‌های جدانشدنی سفر به سرزمین گیلان، لذت بردن از زیبایی‌های مسیر جنگلی و کوهستان‌های اطراف جاده است. جاده‌های جنگلی زیادی در این استان وجود دارد که زیبایی حیرت‌انگیزشان، سر زبان‌هاست. یکی از جاهای دیدنی سیاهکل هم که بسیار تماشایی است جاده جنگلی سیاهکل دیلمان است. از میدان بسیج سیاهکل که وارد جاده می‌شوید ۴۵ کیلومتر مسیر سرسبز و زیبا تا دیلمان پیش روی شماست. در جنگل‌های اطراف هم انواع امکانات رفاهی مثل منقل‌های کباب، سرویس بهداشتی و آب آشامیدنی برای استراحت در جنگل انبوه وجود دارد. همین‌طور بسیاری از جاهای دیدنی سیاهکل مانند آبشارهای زیبا و روستاهای باصفایش در اطراف همین جاده جنگلی رویایی است.

منطقه شکار ممنوع دیلمان و قله درفک

منطفه شکار ممنوع دیلمان و درفک در ۱۰ کیلومتری جنوب شهرستان سیاهکل با مساحتی نزدیک به ۴۵ هزار هکتار یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی سیاهکل است. در این منطقه که دارای بخشی جنگلی، بخشی کوهستانی و بخشی مرتفعی است، برای حفاظت از محیط زیست، شکار ممنوع است. همین باعث رشد چشمگیر جمعیت حیوانات منطقه شده است. گونه‌های مهم جانوری منطقه شامل مرال، شوکا، شغال، گراز، خرس قهوه‌ای، گربه جنگلی، سمور، رودک و پلنگ است. گونه‌های گیاهی که در منطقه شکار ممنوع دیلمان خواهید دید ممرز، افرا، پلت، گردو، انار، صنوبر، تمشک، شب خست، شمشاد و… است. از منطقه شکار ممنوع دیلمان نمایی باشکوه از قله بلند درفک را نیز می‌توانید ببینید و از آن لذت ببرید.

برای آشنایی بیشتر با دیدنی های گیلان کلیک کنید.

۲۲ تیر ۹۸ ، ۱۶:۰۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سفرزون تراول