موزههای مختلفی در جهان وجود دارند. نقطه مشترک تمام موزهها، نگهداری از اشیاء با ارزش قدیمی است. اما واقعا چند درصد از افراد به دیدن آثار باستانی گذشته علاقه دارند؟ شاید منطقی به نظر برسد که دیدن چند کوزه و جام سفالی متعلق به دوران باستان، خیلی هم جذاب به نظر نیاید. اما امروز قصد داریم تا شما را با موزهای آشنا کنیم که بر خلاف سایر موزهها، میتواند بسیار جذاب و دیدنی باشد. موزه خودرو بدون شک جزء معدود موزههایی است که به هیچ وجه از دیدن آن سیر نمیشوید. بازدید از این موزه مخصوصا برای آقایان یا خانمهایی که به خودروهای کلاسیک علاقه دارند، همانند یک رویا خواهد بود. در اولین لحظهای که وارد سالن موزه خودرو خواهید شد، انگار که در دهه ۴۰ میلادی قدم گذاشتهاید. پس با سفرزون همراه شوید و این موزه زیبا را بهتر بشناسید.
تاریخچه خودرو در ایران
آیا تا به حال از خودتان پرسیده اید که نسل ابتدایی خودروهای امروزی، از چه زمانی وارد ایران شدند؟ اصلا اولین بار چه کسی خودروهای بنزینی یا دیزلی را وارد ایران کرد؟ جالب است بدانید که اولین بار در سال ۱۲۷۹، خودرو توسط پادشاه قاجار، مظفرالدین شاه، وارد ایران شد. بر طبق اسناد تاریخی به جای مانده از آن دوران، این خودرو یک دستگاه فورد کروکی کلاچی بود که در ساخت آن از لاستیکهای توپر استفاده شده بود. این خودرو از نظر ظاهری بیشتر شبیه به وانتهای امروزی بود.
در آن دوران، خودرو یا همان «اتول»، یک وسیله کاملا لوکس و سلطنتی محسوب میشد. مردم معمولی قدرت خرید این وسیله نقلیه امروزی یا همان کالسکه آب و آتش را نداشتند. به همین دلیل، تا حدود بیست و شش سال، یعنی تا سال ۱۳۰۵ هجری شمسی، خرید خودرو و استفاده از آن، تنها در انحصار خاندان سلطنتی بود. پس از آن به تدریج، تجار و سرمایهداران تهرانی اقدام به خرید خودرو کردند. رفته رفته خودروهایی برای حمل و نقل عمومی وارد ایران شدند که بیشتر شبیه به کالسکههای عظیمالجثه بودند.
موزه خودرو ، مکانی برای نگهداری از کمیابترین خودروهای جهان
چند سالی میشود که خودروهای کلاسیک، طرفداران زیادی پیدا کردهاند. البته دلیل این موضوع هم کاملا مشخص است. ظاهر این خودروها بسیار دیدنی و جذاب است و کیفیت ساخت بسیار بالایی دارند. به همین دلیل بود که شهرداری تهران در بیست و نهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۲ تصمیم به افتتاح موزه خودرو گرفت. این موزه در زمینی به مساحت ۲۲ هزار و ۲۰۰ متر مربع ساخته شده. سالن اصلی موزه، یک فضای ۱۰ هزار متر مربعی مسقف است که ۳ هزار متر آن به نمایشگاه اختصاص یافته و میتوانید ساعتها در آن مشغول تماشا باشید.
در حال حاضر ۴۵ خودروی بسیار منحصر به فرد، خاص و تاریخی داخل موزه خودرو حضور دارند. همچنین جالب است بدانید که دو کالسکه و سه موتور سیکلت نیز در این موزه وجود دارند که دارای قدمت بسیار زیادی هستند. تعداد این خودروها در مرور زمان افزایش یافته است. جمعآوری این همه نمونه منحصر به فرد و خواستنی از خودروهای کلاسیک، کار بسیاری دشواری است که با صبوری تمام انجام شده. همچنین نگهداری از این خودروها کار بسیار حساسی است. کمی بیتوجهی میتواند باعث آسیب این جواهرات کمیاب شود.
معرفی مهمترین وسایل نقلیه موجود در موزه خودرو
همانطور که اشاره کردیم، داخل این موزه زیبا و دیدنی، حدود ۵۰ وسیله نقلیه مختلف وجود دارد. اما قطعا برای مراجعه به موزه خودرو و پرداخت هزینه ورودیه، ترجیح میدهید که در مورد خودروهای داخل مجموعه، اطلاعات بیشتری داشته باشید. به همین دلیل در اینجا قصد داریم تا شما را با چند نمونه از خودروهای منحصر به فرد موزه خودرو آشنا کنیم.
کالسکه سلطنتی ناصر الدین شاه یا همان کالسکه نادری
آیا تا به حال نام کالسکه نادری به گوش شما خورده است؟ کالسکه نادری نام یک کالسکه سلطنتی معروف است که به دستور ناصرالدین شاه در وین ساخته شد. کالسکه نادری حدود ۱۲۰ سال قدمت دارد و در ساخت آن از طلا استفاده شده است. علاوه بر ظاهر زیبایی که این کالسکه دارد، داستان مهیجی نیز در پس آن نهفته است. ناصرالدین شاه در آخرین سفر عمر خود، عازم حرم حضرت شاه عبدالعظیم شد. اما نمیدانست که قرار است در این سفر به دست میرزا رضای کرمانی کشته شود. پس از اینکه میرزا رضای کرمانی او را ترور کرد، افراد سلطنتی تصمیم گرفتند تا جنازه ناصرالدین شاه را درون کالسکه قرار دهند تا مردم تصور کنند شاه هنوز هم زنده است. به این ترتیب قصد داشتند تا کشور را از هرج و مرج دور کنند. حال این کالسکه قدیمی و تاریخی، در ابتدای ورود شما به موزه خودرو ، در سمت راست سالن قرار گرفته است.
کالسکه تاج گذاری
کالسکه تاج گذاری نیز ساخته دست هنرمندان اتریشی است و حداقل یکصد سال قدمت دارد. قدمت این کالسکه زیبا به دوران قاجار باز میگردد. در آن دوران کالسکه به رنگ آبی لاجوردی بود. در ساخت نمای بیرونی آن از طلا استفاده شده است. این کالسکه زیبا حتی تا دوران پهلوی نیز کاربرد سلطنتی داشت. در دوران پهلوی این کالسکه را به رنگ مشکی در آوردند و از آن در مراسم تاجگذاری استفاده کردند. کالسکه تاجگذاری نیز در موزه خودرو کنار کالسکه نادری قرار دارد.
موریس آکسفورد قرمز
خودروی موریس آکسفورد در سال ۱۹۱۲ تولید شد. حجم موتور این خودروی یکصد ساله هزار و ۱۸ سی سی است. موریس با این خودرو میتوانسته تا ۱۰ اسب بخار قدرت تولید کند که برای زمان خود بسیار مطلوب بوده است.
رولز رویس احمد شاه قاجار
اولین خودرویی که احمد شاه قاجار وارد ایران کرد، یک رولز رویس شش سیلندر خطی بود. این خودرو که در سال ۱۹۰۶ ساخته شده، میتوانسته تا سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند. از طرف دیگر یکی از دلایل خاص بودن رولز رویس احمد شاه این است که تنها شش هزار دستگاه از این خودرو در جهان تولید شده است. این خودرو با استفاده از هندل و سوییچ روشن میشده و یک نسخه بسیار کمیاب است. مدل این رولز رویس، سیلورگوست دهه ۲۰ است.
همچنین به دلیل علاقه احمد شاه به خودروهای لوکس انگلیسی، خودروی رولز رویس دیگری نیز توسط او خریداری شد. این خودرو که مدل فانتوم ۴ بود، یک نمونه کاملا کمیاب در جهان به شمار میآید. تنها ۱۸ دستگاه از این خودرو در سطح جهانی تولید شده. حال جالب است بدانید که تنها یکی از این ۱۸ دستگاه، به صورت ضد گلوله طراحی شده و این همان خودرویی است که احمدشاه آن را خریداری کرده. ظاهر این خودرو شبیه به یک تانک است و شیشهها و بدنه بسیار ضخیمی دارد. با این حال موتور هشت سیلندر می توانست فانتوم ۴ را تا سرعت ۲۶۰ کیلومتر در ساعت پیش ببرد.
مرسدس بنز K500
مسئولین موزه خودرو بر این باور هستند که مرسدس بنز K500، جزء با ارزشترین اموال موزه به شمار میآید. K500 که در سال ۱۹۳۴ ساخته شده، جزء اولین خودروهای سوپر اسپرت جهان به شمار میآمده. این خودرو که تنها ۳۵۴ دستگاه از آن در سطح جهانی تولید شد، جزء اولین خودروهایی بود که میتوانست تا سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند. این مرسدس بنز را میتوان اساسی بر ساخت مدلهای به روز بنز دانست.
لیموزینها
داخل سالن موزه خودرو، دو لیموزین بیش از همه خودنمایی میکنند. اولین لیموزین یک دستگاه بنز ۶۰۰ است که به قامت کشیده و زیبای خود مینازد. در طرف دیگر سالن، یک لیموزین بزرگ شش سیلندر وجود دارد که چراغهای جلوی آن روی سپر نصب شده است. دلیل نصب چراغها روی سپر، ایجاد دید بهتر بوده. اما نکته مهم در مورد این لیموزین، استفاده از شش کیلو طلا در ساخت آن است!
لامبورگینی کانتاش
اگر به خودروهای کلاسیک علاقهمند باشید، حتما با شنیدن نام لامبورگینی کانتاش، هوش از سرتان میپرد. لامبورگینی کانتاش جزء خودروهای سوپر اسپرت دهه هفتاد میلادی و ساخت کشور ایتالیا است. کانتاش را به جرات میتوان جزء موفقترین نمونههای لامبورگینی در تمام طول تاریخ دانست. کانتاش حاضر در موزه خودرو تهران، در سال ۱۹۷۴ ساخته شده و دارای یک پیشرانه ۱۲ سیلندر خطی است. این موتور با سه هزار و ۹۰۰ سی سی حجم، میتواند توانی بالغ بر ۳۷۰ اسب بخار تولید کند و تا سرعت ۳۱۰ کیلومتر در ساعت پیش برود.
تنها خودروی حاصل از شراکت پورشه، بنز و فولکس واگن
جالب است بدانید که در برههای از زمان، سه خودروساز آلمانی مطرح جهان، یعنی پورشه، بنز و فولکس واگن، تصمیم به همکاری مشترک گرفتند. این همکاری منجر به تولید یک خودرو شد که متاسفانه در بازار عمومی از آن استقبال نکردند. به همین دلیل این همکاری اول و آخر سه خودروساز معروف آلمانی بود. حال آخرین بازمانده از این همکاری در موزه خودرو تهران قرار دارد.
اطلاعات بازدید از موزه خودرو
آدرس موزه خودرو: تهران، میدان آزادی، جاده مخصوص کرج، بین کیلومتر ۱۰ و ۱۱، نبش خیابان ۲۵، جنب فروشگاه سپه
آدرس دفتر موزه خودرو: تهران – بزرگراه رسالت – نرسیده به بزرگراه آفریقا -بنیاد مستضعفان – ساختمان شماره ۱- طبقه ۴ – موسسه فرهنگی موزه ها
آدرس سایت موزه برای خرید اینترنتی بلیت : http://cio-museums.org/place/car-museum/
شماره تماس مرکز موزه: ۰۲۱۴۴۵۲۵۸۹۳
شماره تماس دفتر رسالت: ۰۲۱۸۶۰۸۲۹۰۳
ساعات بازدید: همه روزه از ۸ صبح تا ۸ شب ( البته توجه کنید هم اکنون، یعنی در مهر ماه سال ۹۸، این موزه در دست بازسازی بوده و قابل بازدید نیست)
نحوه دسترسی به موزه خودرو
با وجود اینکه موزه خودرو در جاده مخصوص کرج قرار دارد، اما خوشبختانه میتوانید از راههای مختلف خودتان را به این موزه زیبا برسانید.
استفاده از وسیله نقلیه شخصی
اگر با وسیله نقلیه شخصی قصد بازدید از موزه را دارید، باید خودتان را به کمربندی آزادگان برسانید. از آنجا باید با استفاده از تابلوهای راهنما، وارد خروجی جاده مخصوص کرج شوید. فقط توجه داشته باشید که سه جاده به سمت کرج میروند. دو خروجی دیگر، جاده قدیم یا فتح و اتوبان کرج نام دارند. توجه داشته باشید که باید وارد جاده مخصوص یا همان لشگری شوید. پس از آن، تابلوهایی در طول مسیر هستند که کیلومتر را به شما نشان میدهند، بین کیلومتر ۱۰ و ۱۱، بعد از کارخانه مینو، خیابان بیست و پنجم قرار دارد. توجه داشته باشید که باید از لاین کندرو تردد کنید و وارد کوچه شوید.
استفاده از مترو
در ایستگاه صادقیه از قطار پیاده شوید و مسیر را با خط ۵ ادامه دهید. در ایستگاه چیتگر قطار را ترک کرده و سوار بر اتوبوسهای شهرک دانشگاه شوید. دقیقا جلوی درب موزه ایستگاه وجود دارد.
استفاده از اتوبوس
شما میتوانید با استفاده از BRT یا هر اتوبوس دیگری به ترمینال آزادی رفته و از آنجا سوار بر اتوبوسهای شهرک دانشگاه شوید.
استفاده از تاکسی
در ضلع غربی میدان آزادی، تاکسیهایی هستند که شما را دقیقا جلوی موزه پیاده میکنند.