اطلاع از ویژگی‌های جغرافیایی و اقلیمی هر جایی، می‌تواند برای انتخاب زمان و نوع مسافرت، پوشش مورد نیاز و برنامه‌ریزی سفر، بسیار به‌کارمان بیاید. در این مطلب مجله‌ی گردشگری سفرزون قصد داریم، جغرافیا و شرایط اقلیمی تبریز را بررسی کنیم و دانستنی‌های کاملی در مورد این شهر به‌تان بدهیم.

جغرافیا

تبریز یکی از بزرگ‌ترین شهرهای ایران است که انتخاب گردشگران بسیاری‌ست. تبریز در شمال غربی ایران و مرکز استان آذربایجان شرقی‌ست و یکی از مراکز صنعتی، فرهنگی و گردشگری این منطقه به‌حساب می‌آید. تبریز از سمت شمال، جنوب و شرق، به منطقه‌های کوهستانی می‌رسند؛ شمالش کوه‌های «عینالی» و «باباباغی» و جنوبش دامنه‌های رشته‌کوه «سهند» قرار گرفته، ولی در غرب آن، جلگه‌ها و شوره‌زارها قرار دارند.

کم‌ترین ارتفاع تبریز از سطح دریا نزدیک به هزار و ۳۵۰ متر و بیش‌ترینش، نزدیک به هزار و ۵۵۰ متر است. این شهر با مساحت ۳۲۴ کیلومتر مربع، بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰، جمعیتی نزدیک به ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر دارد. مرکزهای استان‌های مجاور آذربایجان شرقی، یعنی «اردبیل»، «ارومیه» و «زنجان» به ترتیب ۲۳۰، ۱۴۰ و ۳۰۰ کیلومتر با تبریز فاصله دارند.

کوهستان‌ها

رشته‌کوه عینالی یا «عون‌بن‌علی» در سمت شمال و شمال شرق تبریز قرار گرفته و آرامگاه «عینال‌زینال»، تفرجگاه عون‌بن‌علی و تله‌کابین تبریز بر روی این رشته‌کوه قرار دارند.

رشته‌کوه سهند در جنوب تبریز است و شامل چند قله، با ارتفاع بیش از ۳ هزار متر است. بلندترین قله‌ی این رشته‌کوه، «قوچ‌گلی‌ داغی» با ارتفاع ۳هزار و ۷۰۷ متر است که بلندترین قسمت استان آذربایجان شرقی‌ست. جوی‌های فراوان آب، چمن‌زارها، گلزارها و مراتع ادامه‌ی مطلب...

خرید بلیط اینترنتی هواپیما