کویر پر است از رمز ‌و راز، و تنها کسانی که به اندازه کافی سختکوش باشند قادر به زندگی در آن هستند. مردمان کویرنشین مهربان، مهمان‌نواز و آرامند و چشمانشان حکایت از سحر درونشان دارد. پیشینه تاریخی شهر یزد حاکی از قدمت این سکونتگاه در فلات ایران است. یکی از این سکونتگاه‌های قدیمی روستای فهرج یزد است. با مجله گردشگری سفرزون همراه شوید تا از نزدیک گشتی در روستای تاریخی فهرج بزنیم.

قدمت روستای فهرج یزد به پیش از اسلام و بنا بر روایاتی پنج هزارسال قبل باز می‌گردد و از توابع بخش مرکزی شهرستان یزد امروزی می‌باشد. فهرج در ۲۲ کیلومتری جنوب شرق شهر یزد و درست در کنار جاده اصلی یزد-بافق واقع شده است. ارتفاع روستا از سطح دریا ۱۲۷۰ متر و آب‌وهوایش بیابانی است. بخاطر شرایط کویری حاکم بر روستا و خشک شدن قنات‌ها در سال‌های اخیر مردم آب موردنیاز خود را از طریق هشت چاه عمیق و نیمه‌عمیق تامین می‌کنند.

مردمان روستای فهرج یزد

فهرج۴

کوچه‌های آرام و خلوت فهرج یزد

در گذشته روستای فهرج یزد ، یکی از چهار بخش اصلی شهر تاریخی یزد و دروازه ایساتیس بوده و به آن فرافر، پهره و پهرشت و می‌گفتند که نهایتا امروزه به فهرج تغییر کرده است. زبان مردم روستا فارسی و گویششان یزدی است. روستای فهرج دارای بافت مسکونی نیمه‌متمرکز و خطی است و خانه‌های روستا در امتداد جاده دسترسی دارند و با مصالح بومی مانند خشت، گل، آجر و آهن بنا شده‌اند. معماری ساختمان‌های فهرج عمدتا سنتی است.

مردمان روستای فهرج از راه زراعت، باغداری، دامداری و فعالیت‌ در معادن امرار معاش می‌کنند. محصولات کشاورزی و باغی روستا شامل گندم، جو، ارزن، ماش، پسته، انگور، هلو، زردآلو و آلوچه می‌شود.

تاریخ کهن و جاهای دیدنی فهرج

روستای فهرج یزد - مسجد علاقوندی

مسجد علاقوندی روستای فهرج یزد

روستای فهرج یزد از جاهای دیدنی یزد ، تاریخی کهن دارد و از آن در کتاب‌های قدیمی مانند تاریخ جامع مفیدی نام برده شده است. علاوه بر این بناهای قدیمی روستا نیز خبر از گذر دوران پر فراز و نشیب در آن می‌دهند. مسجد جامع فهرج معروف‌ترین بنای باستانی روستاست که در کانون آن واقع شده و اطرافش را بافت مسکونی ادامه مطلب...

خرید بلیط هواپیما خارجی و بلیط هواپیما داخلی و رزرو هتل خارجی و رزرو هتل داخلی به سایت سفرزون مراجعه کنید.