در شهر بیستون کرمانشاه و در دامنه‌های کوه بیستون، یکی از با ارزش‌ترین سنگ نوشته‌های تاریخی ایران وجود دارد. این سنگ نوشته‌ی داریوش بزرگ در مجموعه‌ی ‌بیستون ثبت جهانی شده و یک اثر مهم تاریخی بزرگ در زمان هخامنشیان است. با مجله گردشگری سفرزون همراه باشید تا ناگفته‌های بیستون کرمانشاه را برای شما بازگو کنیم.

اهمیت و محبوبیت بیستون کرمانشاه در دوره‌های مختلف تاریخ

اهمیت و محبوبیت بیستون کرمانشاه در دوره‌های مختلف تاریخاهیمت یک اثر تاریخی ایرانی

مجموعه‌ی بیستون کرمانشاه از آن دسته نمونه‌های تاریخی ایران است که شهرت و محبوبیت بسیاری از گذشته‌های دور تا به امروز داشته است. این منطقه به دلیل آب‌وهوای مطلوب و موقعیت جغرافیایی مناسب، همیشه مورد توجه پادشاهان مختلف ایران زمین بوده است. آثار به جامانده از این دوره‌های تاریخی، گواه این محبوبیت دربین مردم و پادشاهان است. نقش برجسته داریوش در زمان هخامنشی، نقش فرهاد، نقش برجسته هرکول دوم در دوره سلوکی، نقش برجسته‌های اشکانی در زمان مهرداد دوم، و… ، از آثار کهن و تاریخی کرمانشاه در این منطقه است. وجود غارهای مختلف در این منطقه نشان می‌دهد که بیستون به‌عنوان اقامتگاه برای مردم در دوره‌های پارینه سنگی هم بسیار محبوب و مورد توجه بوده است.

سنگ نوشته داریوش اول ، تاریخ هخامنشی ثبت شده در بیستون

%D8%B3%D9%86%DA%AF-%D9%86%D9%88%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D9%88%D8%B4-%D8%A7%D9%88%D9%84-%D8%8C-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE-%D9%87%D8%AE%D8%A7%D9%85%D9%86%D8%B4%DB%8C-%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%88%D9%86.jpgنماد و کلام داریوش در بیستون کرمانشاه

به بیستون کرمانشاه که برسیم، نقش‌ برجسته و سنگ نوشته داریوش ، پادشاه هخامنشی را در ارتفاع صد متری به روی صخره‌ی آهکی می‌توانیم به‌وضوح ببینیم. این اثر عظیم تاریخی در یونسکو به ثبت جهانی رسیده و یکی از افتخارات و ارزش‌های تاریخی ایران است که از داریوش بزرگ به یادگار مانده است.

در این اثر بزرگ کتیبه‌هایی به زبان‌های میخی، عیلامی، زبان فارسی باستان و اکدی نگاشته شده است. در کنار این سنگ نوشته‌ها، نقش برجسته‌ی داریوش با کمانی در دست در سمت چپ مجموعه، اهورا مزدا در بالا، کمان‌دار و نیزه‌دار در پشت سر داریوش و ۹ اسیر در مقابل داریوش و یک نفر در زیر پای آن حک شده‌اند. پیام این اثر در بیستون کرمانشاه پشتیبانی اهورامزدا از سلسه‌ی ایرانی، اقتدار پادشاهی داریوش و شکست دشمنان و پادشاهان دروغین در مقابل داریوش بزرگ است. داریوش از خود و سلسله‌ی حکومتش، از روش زمامداری و سایه‌ی امنیتی که در سرزمین پارس به‌وجود آورده می‌گوید و برای مردم ادامه مطلب...

خرید بلیط هواپیما خارجی و بلیط هواپیما داخلی و رزرو هتل خارجی و رزرو هتل داخلی به سایت سفرزون مراجعه کنید.