تویسرکان نام یکی از شهرهای استان همدان و مرکز شهرستان تویسرکان است. از نظر جغرافیایی این شهر در جنوب کوهستان الوند و شهر همدان قرار دارد و از شرق به ملایر، از جنوب به نهاوند و از غرب به استان کرمانشاه ختم می‌شود. شهرت اصلی تویسرکان بخاطر باغ‌های وسیع و درختان بزرگ گردوی آن است. پس از شهرهای همدان، ملایر و نهاوند تویسرکان چهارمین شهر بزرگ استان است و آب‌وهوایی معتدل و کوهستانی دارد. تاریخی بودن این شهر باعث شده است که دیدنی های تویسرکان ، بتواند سفر متفاوتی برای شما بسازد. در این مطلب مجله گردشگری سفرزون ، از دیدنی های تویسرکان برایتان می‌گوییم. شنونده‌ی این قصه‌ی چهارهزارساله باشید.

تاریخ چهارهزارساله و دیدنی های تویسرکان

دیدنی های تویسرکان - شاخص ۱

آرامگاه رضی‌الدین آرتیمانی | تویسرکان

مطالعات نشان می‌دهد از نظر تاریخی شهر تویسرکان امروزی بر روی ویرانه‌های شهر قدیمی رودلاور بنا شده که قدمتش به سه هزار سال پیش می‌رسد و با حمله مغول‌ها نابود شده است. توی و سرکان در اصل نام دو روستا در این منطقه بوده‌اند که امروزه توی همان شهر تویسرکان است و سرکان نیز نام شهریست که در ۷ کیلومتری آن واقع شده است. کاوش‌های باستان‌شناسی پیشینه سکونت انسان در این ناحیه را تا چهارهزار سال پیش تخمین می‌زنند.

زبان مردم تویسرکان در شهرها، بخش‌ها و بیشتر روستاهایش فارسی با لهجه لری است و زبان‌های کردی، لکی و ترکی هم در برخی روستاها صحبت می‌شود. بیشتر مردم تویسرکان را اقوام فارس و لر تشکیل می‌دهند.

سوغاتی شهر درختان گردو

دیدنی های تویسرکان - گردو

گردو | سوغات رضی‌الدین آرتیمانی

از جمله محصولات زراعی و باغی تویسرکان می‌توان به گردو، بادام، سماق، آلوی بخارا، توت، آلبالو، زعفران و سیر اشاره کرد.

مردم ایران تویسرکان را با گردوی با کیفیتش می‌شناسند. این منطقه بیش از ۳۶۸۰ هکتار سطح زیر کشت درختان میوه دارد که بخش بسیار زیادی از آن را درختان گردو تشکیل می‌دهد و همین باغات یکی از دیدنی ‌های تویسرکان هستند. علاوه بر گردو تویسرکان سوغات همدان  مانند نقل و نبات، کلوچه، نان قندی، عسل، کشمش، برگ آلو و زردآلو، و سایر خشکبار را نیز دارد. طبیعت زیبا ادامه مطلب...

خرید بلیط هواپیما خارجی و بلیط هواپیما داخلی و رزرو هتل خارجی و رزرو هتل داخلی به سایت سفرزون مراجعه کنید.