ایران گنجینه‌ی عظیمی از ارزش‌های تاریخی است. این سرزمین پر از مکان‌هایی است که المان‌های تمدن، در طول تاریخ باستان در آن‌ها پنهان شده است. مجموعه‌ی نقش رستم تاریخ سه دوره‌ی سرزمین پارس را به تصویر می‌کشد و عظمت قدرت و تمدن نیاکان ما را فریاد می‌زند. برای رفتن به عمق رمز و راز این مجموعه با مجله گردشگری سفرزون همراه شوید.

رد پای سه دوره از تاریخ سرزمین پارس در نقش رستم

رد پای سه دوره از تاریخ سرزمین پارس در نقش رستمنقش رستم ، آیینه‌ی تاریخ باستانی ایران

در فاصله‌ی شش کیلومتری بنای پر افتخار تخت جمشید، نمادی از تاریخ سه دوره‌ی ایلامی، هخامنشی و ساسانی، جلوه‌گر است. مجموعه‌ی نقش رستم در کوه حاجی آباد که در گذشته همنام با خود این مجموعه بوده قرار گرفته است. این اثر تاریخی از جاذبه‌های روستای زنگی آباد، جایی در شمال شهرستان مرودشت در استان فارس است.

ارزش تاریخی نقش رستم بیش از حد تصور است. این مکان چند گنج تاریخ باستان را در خود پنهان کرده است. آرامگاه چهار پادشاه هخامنشی، کعبه زرتشت و نقش‌های برجسته‌ی پادشاهان ساسانیان و خدایان ایلامی‌ها، همگی در این مجموعه کنار هم جمع شده‌اند. قدیمی‌ترین نفش‌های این کوه به دروره‌ی ایلامی‌ها برمی‌گردد که از میان آن‌ها دو ایزد و ایزدبانو که روی تختی نشسته‌اند، باقی مانده است. پایه‌های تخت شبیه مارپیچ است و دو نفر در کنار این تخت ایستاده‌اند.

آرامگاه چهار پادشاه باستان

آرامگاه چهار پادشاه باستانقدمت باستانی آرامگاه‌ها

نقش رستم خانه‌ی همیشگی چهار پادشاه هخامنشی، خشایارشاه، داریوش، اردشیر اول و داریوش دوم است. هر کدام از این چهار بنا با ظاهری مربعی، شبیه یکدیگر ساخته شده‌اند و تفاوت آن‌ها در کتیبه‌هایشان است. این کتیبه که به خط میخی و آرامی است، مضمونی در ستایش اهورامزادا دارد. همچنین داریوش در این متن، از پیروزی‌ها و باورهای خودش می‌گوید.

در بیرون آرامگاه‌ها هم نقش برجسته‌های زیبایی وجود دارد که پیام‌های روشنی را به آیندگان می‌رساند. در این نقش‌ها پادشاه به نشانه‌ی قدرت، کمان در دست دارد و روبه‎رویش ادامه مطلب...

خرید بلیط هواپیما خارجی و بلیط هواپیما داخلی و رزرو هتل خارجی و رزرو هتل داخلی به سایت سفرزون مراجعه کنید.