از هزاران سال پیش و بعد از اینکه تمدن‌ها در نقاط مختلف ایران شکل گرفتند سفر یکی از پدیده‌های جدانشدنی از زندگی مردم بود. اما در آن زمان به دلیل سختی راه، بیشتر رفت و آمدها به سفرهای تجاری محدود می‌شد. در این زمان یکی از مهم‌ترین مسائل برای مسافران محل اقامت در مسیر بود. اینگونه بود که کاروانسراهای ایران یکی پس از دیگری رونق گرفتند. با مجله گردشگری سفرزون همراه شوید تا زیر و بم این اقامتگاه‌های پرطرفدار ایرانی را بدانید.

تاریخچه کاروانسراهای ایران

کاروانسراهای ایرانکاروانسراهای ایران نقش مهمی در آبادانی جاده‌ها داشتند

ایران را می‌توان مهد کاروانسراهای قدیمی دانست. علت اصلی آن هم قرار گرفتن بخش زیادی از سرزمین ایران در راه تجاری ابریشم بود. بنابراین تاریخ شروع رونق این بناها در ایران به زمانی پیش از هخامنشیان بازمی‌گردد. در لغت نامه‌ی دهخدا کاروان به گروه بزرگی گفته می‌شود که سفر می‌کنند و سرا به معنی خانه، سرپناه و محل اقامت است. ترکیب این دو واژه به خوبی می‌تواند هدف کاروانسراها را بازگو کند : سرپناهی برای استراحت مسافران.

گوشه‌های معماری اقامتگاه‌های جمعی

به دلیل تغییر آب و هوا از شمال تا جنوب ایران، سبک زنگی در هر منطقه متفاوت است. مهم‌ترین ویژگی معماری ایرانی این است که در آب و هوا و اقلیم‌های مختلف، راهی متفاوت برای ساخت بنا ارائه می‌دهد. کاروانسراها هم از این قاعده دور نبودند و بنا بر شرایط اقلیمی به انواع مختلفی تقسیم شدند.

انواع معماری در کاروانسراهای ایران

اگرچه اغلب کاروانسراهای ایران پلان مربعی شکل و انواع مختلف معماری را دارند، اما به طور کلی سه نقشه برای ساخت آن‌ها وجود دارد:

کاروانسراهای کاملا پوشیده

کاروانسراهای پوشیدهکاروانسرای امام‌زاده هاشم ، نمونه‌ی کاروانسرای سرپوشیده

این کاروانسراها بیشتر در قسمت‌های مرتفع و کوهستانی شمال ایران ساخته شده است. در این مناطق به دلیل سرمای شدید و سوز کوهستانی از ساخت حیاط مرکزی خودداری می‌کردند. همچنین به منظور حفظ گرما، ارتفاع سقف دالان‌ها کوتاه‌تر و غالبا سنگی بودند. اتاق‌های مهمان نشین گرداگرد اتاق آتشدان قرار گرفته‌اند و درهای ورودی آن نیز باریک ساخته شده است. البته برای تهویه‌ی هوا حفره‌هایی در هر دالان در نظر گرفته شده که می‌توانستند در هوای سرد آن را بپوشانند.

کاروانسراهای حیاط دار

کاروانسرای حیاط دارکاروانسرای ده نمک در سمنان نمونه‌ای از کاروانسرای حیاط دار است.

بیشترین کاروانسراهای ایرانی در این دسته قرار می‌گیرند. این نوع از کاروانسراها بیشتر در دشت‌ها و مناطق گرم و خشک قرار گرفته‌اند و معماری مطابق با اقلیم گرم ایرانی دارند. اغلب این بناها دارای حیاط‌های مرکزی و مهمان‌خانه‌های مجلل هستند. اتاق‌های مهمان معمولا ادامه مطالب...

خرید بلیط هواپیما خارجی و بلیط هواپیما داخلی و رزرو هتل خارجی و رزرو هتل داخلی به سایت سفرزون مراجعه کنید.