روستای لیقوان همان طور که حدس می‌زنید پایتخت پنیر ایران است. جایی که بعد از سفر به آنجا پس از مدت‌ها نمک آن را زیر زبان خود حس می‌کنید. روستای لیقوان را مانند روستای تاریخی کندوان دارای جایگاه توریستی و تاریخی ویژه‌ای می‌دانند. این روستا در کنار اهمیت تاریخی و توریستی ظرفیت سرمایه‌گذاری و حمایت بیشتر مسئولین را دارد تا با سرمایه‎گذاری‌های بیشتر این ناحیه را به یکی از بزرگترین و بهترین مکان‌های گردشگری و سرمایه‌گذاری استان آذربایجان شرقی تبدیل کند.

طبق نوشته‌ی محققان و مورخان تاریخی سابقه‌ی تاریخی روستای لیقوان به قبل از اسلام باز می‌گردد. روستای لیقوان از جمله پر جمعیت ترین روستاهای استان آذربایجان شرقی است که حدود ۸ هزار نفر جمعیت دارد. این روستا در آذربایجان شرقی واقع شده است، در ۳۶ کیلومتری شرق تبریز و ۲۴کیلومتری از جنوب شهرستان باسمنج و در دامنه‌ی کوه سهند کهن. در این مطلب سفرزوننگاهی می‌اندازیم به روستای لیقوان تا برای سفر به این منطقه‌ی اطلاعات مناسبی برای شما فراهم کرده باشیم. با مجله گردشگری سفرزونهمراه باشید.

عطر خوش آب و هوای روستای لیقوان

روستای لیقوان - آب‌وهوای بهشتیروستای لیقوان – آب‌وهوای بهشتی

روستای تاریخی لیقوان در زبان محلّی‌ها «لوان» یا «لیوان» (به معنای آب گرمی است که از دامنه سرسبز سهند می‌جوشد) گفته می‌شود. مورخان می‌گویند، اسکان در لیقوان قدمتی دیرینه دارد و این روستا از دره‌های گوناگون سهند که همیشه آب‌های گرم در آن‌ها جاری بوده شکل گرفته است. روستای لیقوان در یک بن‌بست قرار گرفته که بعد از روستا در جنوبی‌ترین قسمت این منطقه قرار گرفته است. روستایی با دشت‌های بزرگ سبز برای چرای گوسفندان و دره‌ای بسیار بزرگ که محلی‌ها به آن ممد دره می‌گویند. جایی که برای زندگی ایلات و عشایر است. این دره در نهایت مرز بین روستا با عشایر و ایلات است.

این روستا به‌خاطر دلیل آب و هوای خنک و دلپذیرش، و مراتع سرسبزش لقب دره‌ی بهشت را به خود اختصاص داده است. بر اساس تغییرات کوه آتشفشانی سهند، آب گرم لیقوان به وجود آمده است و در ادامه‌ی این آب چندین رودخانه تشکیل می‌شود و در کنار همین رودخانه‌ها آب‌های زلالی از دل زمین می‌جوشد که به آن غنی‌ترین آب‌های معدنی ایران می‌گویند. همان‌طور که می‌دانید آب گرم‌های معدنی خاصیت شفا‌بخشی بسیاری دارند و به خاطر همین گردشگران بسیاری را به این منطقه جذب می‌کنند. در کنار این رودخانه‌ها رشته کوه‌های سهند با صلابت در زمین ریشه‌ دارند که سرسبزی آن‌ها بی مثال است.

ساختار اصلی روستا

Untitled-4-8.jpg

لیقوان ساختاری به اصطلاح پلکانی دارد و جز روستاهای منحصر به فرد است. بدلیل اینکه در این روستا اهمیت ویژه‌ای برای زمین های کشاورزی قائل بودند، تماماً روستا را روی صخره‌های حاشیه‌ی زمین ها بنا کرده‌اند که به خاطر همین امر معماری این روستا به شکل پلکانی در آمده است و به این دلیل لیقوان جزو روستاهای متمرکز استان محسوب می‌شود.

مناظر دیدنی پایتخت پنیر ایران

لیقوان | روستایی پر از مناظر زیبالیقوان | روستایی پر از مناظر زیبا

اگر حالا بخواهیم دقیق‌تر راجع به مناظر و جاهای دیدنی لیقوان صحبت کنیم، می‌توانیم به آب گرم (ایسّی سو)، در جنوب شرقی این روستا و در حاشیه‌ی رودخانه‌ی لیقوان اشاره کنیم. این آب‌گرم مجموعه‌ای است از ادامه مطلب...

خرید بلیط هواپیما خارجی و بلیط هواپیما داخلی و رزرو هتل خارجی و رزرو هتل داخلی به سایت سفرزون مراجعه کنید.