یکی از آثار تاریخی باشکوه و دیدنی ایران که در شهر ماهان و نزدیک کرمان در وسط شهر قرار دارد آرامگاه شاه نعمت الله ولی است؛ این بنا مربوط به دوره صفوی است و در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. مجله گردشگری سفرزون در این مطلب شما را با این مقبره آشنا می‌کند.

ساخت این مقبره در نیمه‌ی اول قرن نهم یعنی ۸۴۰ هجری قمری آغاز و طی ۶ قرن تا اواخر قرن چهاردهم ادامه یافته است. آرامگاه شاه نعمت الله ولی در ابتدا به شکل تک بنا با گنبدی مرتفع بر بلندای فضایی چهارگوش در درون باغی بزرگ بود که بعدها به مرور بناهای دیگری به آن افزوده شد. وسعت صحن‌ها و رواق‌های اطراف این مرقد چیزی در حدود ۶هزار مترمربع است. این مقبره هفت قرن قدمت دارد. سنگ بنای بخش مرکزی آرامگاه شاه نعمت‌الله ولی را احمدشاه بهمنی دکنی پادشاه دکن هندوستان گذاشت. بر سر در این آرامگاه تاریخی کتیبه‌ای بسیار گران بها وجود دارد که یادگار ارادت سلطان احمد شاه و فرزند او به شاه نعمت‌الله ولی بود که هنوز هم بعد از ۵/۵ قرن در این بنا وجود دارد.

احتمال می‌رود که پنج جفت از درهای ورودی آستانه این مقبره در هندوستان ساخته شده و به هندوستان آورده شده است. قطعاتی از فیل عاج هم در ساخت این درها با نقوش هندسی خاتم کاری‌شده به کار رفته است.

معماری آرامگاه شاه نعمت الله ولی

از بخش‌های مختلف آستانه‌ی این مقبره باید بخ دو مناره بلند، رواق شاه عباسی و دارالحفاظ، سردر محمد شاهی، صحن وکیلی، صحن اتابکی و صحن میرداماد اشاره کرد. نکته‌ی جالب آن است که از ورودی آرامگاه شاه نعمت الله ولی تا خروجی پشت آن هفت درگاه دیده می‌شود که نماد هفت شهر عشق یا هفت مرحله‌ی عرفان است.جالب آن است که سقف آرامگاه شاه نعمت الله شبیه کلاه صوفیان است. بر در و دیوار این مکان هم نیز آیات، احادیث و اشعار نوشته شده است. شاه نعمت‌الله ولی در سال ۸۳۴ هجری قمری پس از ۱۰۳ سال در کرمان ادامه مطلب...

خرید بلیط هواپیما خارجی و بلیط هواپیما داخلی و رزرو هتل خارجی و رزرو هتل داخلی به سایت سفرزون مراجعه کنید.