سرزمین وسیع ایران رنگین‌کمانی از اقوام را در خود جا داده است؛ اقوامی که هر کدام سنت و فرهنگ و آیین‌ها و لباس‌های محلیخاص خود را دارند. لباس ‌های محلی ایران انقدر متنوع و گوناگون هستند که احتمالا برخی از آنها را نمی‌شناسیم و نمی‌دانیم مربوط به کدام شهر یا منطقه هستند. لباس و پوشش یکی از نمادهای فرهنگ است و این روزها که گردشگری فرهنگی رو به گسترش است، گردشگرانی که به شهرها و روستاهای مناطق مختلف ایران سفر می‌کنند، علاقه دارند پیش از سفر اطلاعاتی درباره‌ی نوع پوشش منطقه‌ای که به آن سفر می‌کنند به دست آورند. تنوع لباس های محلی ایران بسیار زیاد است و نشان از زیبایی‌های فرهنگ در این کشور دارد.

اگر شما هم جزو این دسته از گردشگران هستید با ما در مجله گردشگری سفرزون همراه باشید تا از لباس‌های محلی نقاط مختلف ایران برایتان بگوییم. سفرمان را از شمال به جنوب شروع می‌کنیم و به دلیل گستردگی و تنوع لباس‌های محلی، آنهایی را معرفی می‌کنیم که هنوز به صورت روزمره استفاده می‌شوند.

پوشش محلی ساکنان شمال کشور، هماهنگ با طبیعت سرسبز و رنگارنگ

در شمال ایران پوشش گیلانی‌ها، مازنی‌ها و ترکمن‌ها از بقیه شاخص‌تر است. وجه مشترک تمام لباس‌های محلی این منطقه که سرسبزی و رنگارنگی طبیعت الهام گرفته‌اند، حضور بی‌دریغ رنگ‌ها است. لباس زنان گیلانی سه سبک قاسم‌آبادی، تالشی و رسوخی دارد که تفاوت‌هایی باهم دارند و وجه مشترک‌شان این است از سرزنده‌ترین لباس های محلی ایران هستند و در هر سه نوع دامن‌های پرچین و بلند و رنگارنگ و جلیقه‌های پولک‌دوزی و پیرهن‌های بلند دو طرف چاک‌دارِ یراق دوزی و روسری سفید و سربند دیده می‌شود. رنگ در لباس مردان کمتر از لباس زنان حضور دارد و جلیقه و کت و شلوار چروداری که در غرب گیلان دم‌پایی تنگ و در شرق دم‌پایی راسته دارد و قدک و کلاه بخش‌های اصلی لباس مردان گیلان هستند.

پوشش ترکمن ها و ساکنین استان گلستان

ترکمن‌ها در استان گلستان و شمال خراسان ساکن هستند. پیراهن بلندی که تا زیر زانو می‌رسد و دون نام دارد، بخش اصلی لباس مردان ترکمن است. شلوار مردانه که گشاد است بالاق نامیده می‌شود. مردان ترکمن دو نوع بالاپوش دارند به نام‌های چاکمن که از پشم شتر بافته می‌شود و ایچمک که در زمستان استفاده می‌شود از پوست گوسفند دوخته می‌شود. کونیک که پیراهن آستین بلند بی‌یقه‌‌ای است از دیگر اجزای لباس مردان ترکمن است. مردان ترکمن دو نوع کلاه دارند: بوریک یا همان عرق‌چین که با سوزن‌دوزی تزئین شده و تلپک که کلاه پوستی با پشم‌های بلند است.

پرورش کرم ابریشم در استان گلستان بسیار مرسوم بوده و بیشتر زنان به این کار اشتغال داشتند، به همین دلیل لباس مردم این منطقه و به خصوص زنان بیشتر از جنس ابریشم بوده است. زنان ترکمن در شهر بیشتر پیراهن‌های ساده، بلند و راسته‌ای به رنگ‌های شاد به همراه روسری بزرگ سنتی ترکمن به تن می‌کنند. استفاده از رنگ قرمز در میان زنان ترکمن هم بسیار مرسوم است و پیراهن ابریشمی سرخ رنگ را قیرمیز کونیک می‌نامند که در یقه و سرآستین سوزن‌دوزی ادامه مطلب...

خرید بلیط هواپیما خارجی و بلیط هواپیما داخلی و رزرو هتل خارجی و رزرو هتل داخلی به سایت سفرزون مراجعه کنید.