نام «فیروزه‌ی جهان» اسلام مارا به سمت مسجد کبود تبریز هدایت می‌کند. آبی چشمگیری که جان‌تان را تازه می‌کند و آرامشی را که باید از معبود بگیرید، زیر سقف این مسجد به آغوش می‌کشید. مسجد کبود تبریز نمونه‌ای عالی از یک عبادت‌گاه بی‌‌تکلف و صمیمی است. گویی تبریز در کنار همه‌ی زیبایی‌های فراموش ناشدنی‌اش، رنگی خیال‌انگیز و کهن از مسجد کبودش وام گرفته است تا چشم‌های هر زائری را پر از مهر و عبادت کند. برای شناخت بیشتر این مسجد و گردشی مملو از آبی‌ها با مجله گردشگری سفرزون همگام شوید.

مسجد کبود تبریز ، جا مانده از عمارتی بزرگ

مسجد کبود تبریز

مسجد کبود تبریز ، زیبای باشکوه

مسجدکبود تبریز را به نام «مسجد مظفریه» می‌شناسند و از زیباترین جاهای دیدنی تبریز به حساب می‌آید. این مسجد زیبا پیش از این، روزگاری بخشی از مجموعه‌ی بزرگ مظفریه بوده و در کنار خود، مدرسه، خانقاه، کتابخانه و.. داشته که با گذر ایام و تخریب‌ها، بافت کلی این مجموعه آسیب دیده و این کبود دلربا، اینک تنها بازمانده‌ی آن روزگاران است. در قرن نهم هجری «ابوالمظفر جهانشاه بن قره یوسف» از امرای قراقوینلو، بانی ساخت مسجد کبود شد، اما نظارت ساخت آن را همسرش جان بیگم خاتون به عهده گرفت. البته در برخی از متون نظارت ساخت بنا را متعلق به دختر ابوالمضفر می‌دانند. بنا بر کتیبه‌ی سردر، اتمام ساخت این مسجد در سال ۸۷۰ ه.ق بوده است. این تاریخ مربوط به سال اتمام کاشی‌کاری‌ها است و ساخت بنای مسجد از چند سال پیش از سال ۸۷۰ شروع شده است.

مسجد کبود تبریز

طرحی از بنای آسیب دیده مسجد کبود تبریز

در سال ۱۱۹۳ ه.ق (۱۱۵۸ ه.ش) سقف مسجد بر اثر زلزله فرو ریخت و دیوارهای آن نیز تخریب شد و تا حدود ۱۵۰ سال بدون تغییر باقی ماند و در سال ۱۳۱۸ بازسازی طاق‌ها و پایه‌ها شروع و پس از آن در سال ۱۳۵۵ کارهای ساختمانی به سرانجام رسید. اگر به بازدید موزه آذربایجان در نزدیکی مسجد بروید درگوشه‌وکنار آن بخش‌های در حال مرمت را خواهید دید. این اثر بی‌نظیر ادامه مطلب...

خرید بلیط هواپیما خارجی و بلیط هواپیما داخلی و رزرو هتل خارجی و رزرو هتل داخلی به سایت سفرزون مراجعه کنید.