زندان اسکندر یزد یکی از مکان های قدیمی سرزمین ماست .کشور ما از کهن ترین سرزمین های جهان است و همین امر سبب شده تا مکان ها و سازه های بسیار دیدنی داشته باشد. هر یک از این بناها و مکان‌‌ها داستان‌ها و روایات خاص خود را دارند که جذابیت آن‌ها را چندین برابر بیشتر می‌کند. این مکان‌ها اکنون سال‌های زیادی را پشت سر گذاشته‌اند و مانند ریش سفیدی در گوشه‌ای از این خاک منتظراند تا تاریخ زیست پدران ما را به ما انتقال دهند .

در میان این بناهای گوناگون عمارت هایی وجود دارند که طی طول زمان کاربرد های مختلفی داشته اند و آدم های زیادی را تا به حال به خود دیده اند. در این مطلب میخواهیم برایتان از شاخص‌ترین این مکان ها بگوییم. با مجله گردشگری سفرزون همراه شوید تا به سرزمین کویر و عشق برویم و با زندان اسکندر یزد آشنا شویم . به زندان اسکندر ، مدرسه ضیائیه نیز میگویند. میتوان گفت از قدیمی‌ترین بناهای یزد و ایران محسوب میشود و به خاطر گذشته ی مبهم و مرموز خود گردشگران زیادی را به سمت خود جلب میکند. این بنا به سمت آثار ملی ایران رسیده و از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

زندان اسکندر در ناحیه تاریخی فهادان قرار گرفته است و این موقعیت جغرافیایی بکر باعث شده است تا گردشگران بتوانند از تمام جاذبه های تاریخی یزد نیز دیدن کنند.

مدرسه یا زندان ؟

%D8%B2%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B3%DA%A9%D9%86%D8%AF%D8%B1-1-1.jpg

اگر به یزد سفر کرده و به محله ی فهادان رفته باشید ، حتما چشمانتان به تابلو های مختلف که کنار بناهای تاریخی نصب شده، افتاده است. در میان این تابلو ها، تابلوی عجیبی نصب شده که شما را به شک می اندازد زیرا در تیتر آن نوشته شده : زندان اسکندر یا مدرسه ی ضیائیه . خود من که برای اولین بار این تابلو را مشاهده کردم به شدت شگفت زده شدم زیرا فاصله‌ی زندان تا مدرسه بسیار زیاد است .

شما به محض ورود به این عمارت مرموز تمام سوالات خود را به کلی فراموش خواهید کرد و از دیدن معماری بی‌نظیر ایرانی یقینا شگفت زده خواهید شد. با اینکه درباره‌ی کاربرد این مکان کلی ابهام وجود دارد اما نمی‌شود ارزش هنر معماری و تاریخ گران بهای آن را نادیده گرفت و به همین دلیل است که ادامه مطلب...