بلندترین برج آجری دنیا در شمال ایران قرار دارد در جایی که نام شهر آن گنبد کاووس است. این بنا از چندین نظر مورد توجه معماران و طراحان است. در این مقاله از مجله گردشگری سفرزون با ما همراه باشید تا شما را با یکی از عجیب ترین برج های آجری جهان آشنا کنیم برجی که فرو نمی ریزد، برحی که شهر به داشتنش افتخار می کند. از برج گنبد قابوس در شهر گنبد کاووس حرف میزنیم. برحی دو پوسته است و از آجرهای جادویی ساخته شده است.

کلیاتی در مورد نقش برج ها در ایران

در ایران باستان برای اینکه مسافران راهها و جاده ها را گم نکنند ساختمان های بلندی می ساختند، به این ساختمان ها میل یا منار می گفتند، میل یا منار در لغت به معنای محل نور و آتش است کلمه ای عربی که وارد فرهنگ ما شده است. کاربرد این برج ها این بوده تا در مسیرهایی که مه فراوان است و یا در  شب ها راه و مقصد به مسافران نمایش داده بشود. نکته دیگری که این میل ها داشتند اطلاع رسانی به یکدیگر بوده است اگر قسمت دوم از ارباب حلقه ها را دیده باشید متوجه منظورم خواهید بود.

در دوره ساسانی این نوع برج ها کمی تغییر کاربری داده اند و از آنها به عنوان آتشگاه استفاده می شد، آتشگاههایی که علاوه بر راهنمایی و نشان دادن مسیر، برای نجوم و موبدان هم بودند تا مراسم های خاص در انجا برگزار شود. در کشور ما حدودا سی میل وجود دارد که عموما به دوره ساسانی باز می گردند. ساختمان میل یا همان گنبد از پنج بخش اصلی تشکیل شده است. پایه یا سکو، ساقه، سرپوش، راس و پلکان اجزای بدنه گنبد هستند. بدنه اصلی به صورت مربعی شکل و مدور است که به آن ساقه می گویند. بهترین نمونه برجی که می توانید در ایران ببنید شاید برج گنبد قابوس باشد. برجی که از برج گنبد سلطانیه قطعا تاریخی تر و بلند تر است.

کلیاتی در مورد برج گنبد قابوس

گنبد قابوس، بلندترین برج تمام آجری جهان است و جزو بناهایی است که در سده چهارم به وجود آمده است. این برج در زمان پادشاهی قابوس ابن وشمگیر ساخته شده است و احتمالا دلیل نام این گنبد از همین پادشگاه ادامه مطلب...