شیراز چهره‌ی خوش نقش و نگار تاریخ ایران است و در گوشه گوشه‌ی آن می‌توانید رد جادوی جاودانه‌ی معماری و رنگ را پیدا کنید. در میان جاهای دیدنی شیراز مکان‌های بسیاری قرار دارند که یک‌روز برای دیدن آن‌ها زمان کمی است و یکی از آن‌ها باغ نارنجستان قوام است.

عمارت و باغ قوام زمان بیشتری می‌خواهد تا دست شما را بگیرد و در میان زیبایی‌هایش بچرخاند. این باغ زیبا که آغشته به عطر دلبرانه‌ی نارنج‌های شیراز است یکی از زیباترین عمارت‌های به‌جا مانده از روزگار قجری است و هر گوشه‌ش هنری بی پایان در دل دارد. با مجله گردشگری سفرزون باشید تا چرخی در این عمارت بزنیم.

نارنجستان قوام ، یادگار خاندان والی فارس

باغ نارنجستان قوام

پس از آن‌که خانواده قوام به‌دستور فتحعلی شاه قتل عام شدند تنها یک پسر بیمار از این خاندان باقی ماند. این پسر علی اکبر نام داشت و در هنگام بازدید فتحعلی شاه از شیراز به دیدار او رفت تا سر گذشتش را بیان کند، شاه برای دلجویی از او لقب قوام الملک به وی اعطا کرد و ولایت فارس بر عهده‌اش گذاشت.

پس از مرگ والی اول پسر او، محمدخان قوام الملک به قدرت رسید و دستور بنای باغ نارنجستان قوام را صادر کرد اما عمر او کفاف نداد و ادامه‌ی ساخت این بنا را پسرش محمدخان قوام الملک پی گرفت و اثر در سال ۱۳۰۰ تکمیل شد و سال‌ها اعضای این خانواده در آن زندگی می‌کردند.

باغ نارنجستان قوام ، پر از بخش‌های مختلف

این باغ از بخش‌های مختلفی بنا شده بود که در حال حاضر قسمت‌های کمی از آن آسیب دیده است. مهم‌ترین بخش‌های این عمارت پهناور به این ترتیب هستند: حمام گچینه، حسینیه قوام، خانه عرقی ها، منزل زینت الملک، نارنجستان،حمام اختصاصی و اصطبل. البته این مجموعه شامل بازارچه‌ای نیز می‌شد که در هنگام احداث خیابان لطفعلی خان تخریب شد.

خانه زینت الملک ، اندرونی باغ نارنج

این بنا بخش دوم باغ نارنجستان قوام است که منتسب به دختر حبیب الله خان زینت الملک است که پس از مرگ او به عبدالله خان قوام رسیده. این بخش از بنا نیز در طی تاریخ آسیب‌های فراوانی به‌خود دید و قسمت‌هایی از آن از دست رفت، به‌شکلی که امکان ترمیم آن‌ها وجود نداشت.

در خصوص تاریخ دقیق بنای این ساختمان نظرهای مختلفی مطرح شده است. در این خانه دو کتیبه وجود دارد که یکی تاریخ پایان آینه‌کاری آن و دیگری پایان گچ‌کاری را بیان می‌کنند. چنین به‌نظر می‌رسد که در سال ۱۲۹۰ هجری قمری ساخت بنا آغاز شده ادامه مطلب...