شاید نام هیچ میدانی به اندازه میدان تقسیم با شهر بزرگ استانبول گره نخورده باشد. میدان تقسیم، مهمترین مرکز مواصلاتی شهر، محل گردهمایی های مردمی و میزبان بنای یادبودی تاریخی است. به‌علاوه فروشگاه‌ها و مراکز خرید مدرن، رستوران‌ها و کافی شاپ‌ها همه و همه از میدان تقسیم یک جاذبه گردشگری تمام عیار ساخته اند. تا جایی که برخی آن را قلب استانبول می دانند. در این مطلب مجله گردشگری سفرزون قصد دارد تا گشت و گذاری جذاب به میدان تقسیم داشته باشد. ما را تا انتها همراهی کنید.

اگر دوستان و آشنایانی دارید که زیاد به ترکیه سفر می‌کنند حتما اسم میدان تقسیم را از آن‌ها شنیده اید! میدان تقسیم ‌‌(یا به زبان ترکی تکسیم) در بخش اروپایی و مدرن شهر استانبول واقع است و موقعیت سوق الجیشی بی‌نظیری دارد. تکسیم به معنی تقسیم و یا توزیع، به این دلیل به این مکان اطلاق می‌شود که در گذشته آب از محل جمع آوری‌اش در شمال شهر استانبول شاخه شاخه می‌شده و به سایر قسمت های شهر می‌رفته است. اما امروزه میدانی مدرن است و محل ملاقات‌های بومیان و گردشگران.

بنای یادبود جمهوریت

میدان تقسیم

برای گشت و گذار در تقسیم درست از قلب آن شروع می کنیم! جایی که بنای باشکوه یادبود جمهوری در وسط میدان خودنمایی می کند. این بنا، اثر پیکرتراش مشهور ایتالیایی، پیترو کانونیکا و ادای احترامی است به تشکیل جمهوری ترکیه در سال ۱۹۲۳ که در نتیجه جنگ استقلال به دست آمد. این یادواره طرحی دو طرفه است که در یک طرف آن مصطفی کمال پاشا را در لباس سربازی و در حال رهبری نیروهای ترکیه نشان می دهد. و در سوی دیگر مصطفی کمال پیروز یا همان آتاتورک را در قامت رهبر جمهوری نوین ترکیه به نمایش می گذارد.

خیابان استقلال؛ همیشه شاداب و سرزنده

مشهورترین مسیر منتهی به میدان تقسیم ، خیابان طویل و همیشه شلوغ استقلال است. در این خیابان خودروها اجازه ی تردد ندارند و کل خیابان بصورت سنگ فرش و محل عبور عابرین پیاده است. بسیاری از رستوران ها، بارها، کلاب های شبانه، سالن های سینما و مراکز خرید بین‌المللی در خیابان استقلال استانبول قرار دارند. خیابان استقلال به دلیل حجم بالای مراکز تفریحی موجود در آن، به خیابان محبوب توریست ها و گردشگران تبدیل شده است و در هر ساعتی از شبانه روز که به آن سر بزنید زنده است .

مرکز فرهنگی آتاتورک؛ میزبان هنر ترکی

از کارهای دیگری که در تقسیم می توانید انجام دهید بازدید از مرکز فرهنگی آتاتورک است. مرکز فرهنگی آتاتورک یا همان AKM، یک مرکز فرهنگی چند منظوره و یک خانه اُپراست و ساختمان آن نمونه برجسته ای از معماری ترکی در دهه شصت میلادی به شمار می آید. این مرکز میزبان تئاتر و اپرا و باله ملی ترکیه، کنسرت های ارکستر سمفونی، موسیقی فولک مدرن گروهی، گروه کر ملی استانبول و گروه کر موسیقی کلاسیک ترکی و همچنین فستیوال تابستانی هنر