انتخاب مقصد سفر هم سخت است و هم آسان. اگر اهل سفر به مکان­‌های آشنا و همیشگی باشیم انتخاب مقصد کار ساده‌­ای است اما اگر قصدمان از سفر دیدن جاهای جدید و خاص باشد، انتخاب مقصد باید با دقت و حوصله بیشتری انجام شود. در کشورمان شهرها و روستاهای بسیار زیبا و دیدنی وجود دارند که خیلی از آنها ناشناخته هستند. جاهایی که اگر کمی صبر و حوصله برای پیدا کردن­شان به خرج دهید، بی­شک سفری عالی و خاطره­‌انگیز در انتظارتان است. سفری که ترغیب­‌تان ­می­‌کند دیدنی­‌های ناشناختۀ بیشتری را کشف کنید و سفری از جنس دیگر را تجربه کنید.

ما در این مطلب مجله گردشگری سفرزون قصد داریم یکی از جاذبه­‌های کمتر دیده و شنیده کشورمان را به شما معرفی کنیم؛ شهری در جنوب کشور که کم­کم دارد به لیست «جاهایی که باید دید» وارد می­‌شود. شهری که در این مطلب درباره­‌ا‌ش می­‌گوییم باغملک خوزستان است. اگر دوست دارید بدانید باغملک دقیقا کجاست و چه دیدنی­‌هایی دارد با ما همراه باشید.

باغملک خوزستان، شهری با تاریخ کهن

باغملک در شرق استان خوزستان قرار دارد و تا سال ۱۳۷۱ بخشی از شهرستان ایذه بود. باغملک در دامنه کوه بادرنگون و در ارتفاع ۹۱۷ متری از سطح دریا قرار دارد. به همین دلیل نسبت به شهرهای دیگر استان هوای معتدل و حتی سرد دارد که در فصل تابستان تعداد زیادی از خوزستانی­‌ها را به سوی خود جلب می­کند. باغملک با شهرهای مسجدسلیمان و رامهرمز و ایذه و هفتگل و نیز استان چهارمحال بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد همسایه است.

قدمت شهر باغملک به دوران عیلام می‌­رسد. در زمان عیلام این منطقه اوربه نام داشت. در حوالی باغملک محلی هست به‌نام منجنیق، در این محل آثاری از یک شهر باستانی به جا مانده است و روایتی وجود دارد که این آثار بقایای شهر باستانی اور هستند که ماجرای ابراهیم پیامبر و نمرود در آن اتفاق افتاده است.  علاوه بر این وجود یک پل شکسته مربوط به دوره ساسانیان و سنگ آسیاب قدیمی قدمت شهر باغملک را تأیید می‌­کنند.

اهالی این منطقه از دو ایل لر بختیاری و بهمئی هستند و به گویش لری بختیاری صحبت می­‌کنند. طایفه­‌های ایل بختیاری ایل جانکی، برون، کُرد، کردزنگنه و زنگنه، سروستانی، شیخ، ممبینی، احمدی، زکوی و بهمئی در باغملک خوزستان ساکن هستند.

دیدنی‌­های باغملک، طبیعت کوهستانی خوزستان

بیشتر دیدنی­‌های منطقه باغملک از نوع دیدنی­‌های طبیعی هستند. همان­طور که گفتیم این شهر در دامنه کوه قرار گرفته است، کوه‌های بادرنگان در شمال و کوه‌های زرین و دیوانه در جنوب. بیشتر پوشش گیاهی منطقه از درختان بلوط و افرا تشکیل شده است.  به جز این­ها انواع گیاهانی که کاربرد دارویی دارند مثل گل­‌گاوزبان، خاکشیر، گون، کتیرا و…در این منطقه فراوان هستند. حیواناتی مانند روباه، شغال، گرگ، بزکوهی، قوچ، میش، گراز، خرگوش، کبک، قرقاول از جانوران بومی منطقه باغملک هستند. روستای مال­آقا، شهر تاریخی قلعه تل و آبشار تنگ کرد از دیگر دیدنی­‌های این منطقه هستند. سفرتان را طوری برنامه­‌ریزی