ارمنستان کشوری زیبا و پر جاذبه در همسایگی شمال غربی ماست که به دلیل هم مرزی، مقصد شمار زیادی از گردشگران کشورمان در تعطیلات خواهد بود. شاید شنیده باشید که یکی از اصلی ترین جاذبه های این کشور، صومعه ها و کلیساهای تاریخی و منحصر به فردش هستند. در این میان صومعه تاتو یکی از محبوب ترین جاذبه ها و مهم ترین صومعه های کشور ارمنستان است. که با قرار گرفتن در دل طبیعتی دوست داشتنی، اتمسفر خاص و جاذبه دلربایی دارد. در این مطلب می‌خواهیم شما را به میان کوه‌ها و جنگل‌های ارمنستان ببریم و صومعه زیبای تاتو را نشانتان بدهیم! با مجله گردشگری سفرزون همراه باشید.

صومعه تاتو | تلفیق زیبایی تاریخ و طبیعت

صومعه یا مجموعه کلیسای تاتِو در ۲۵۰ کیلومتری جنوب شرقی ایروان نزدیک روستای تاتو در استان سیونیک واقع شده است. این صومعه در لبه گلوگاهی عمیق و در دل طبیعت کوهستانی سیونیک جای گرفته است. قدمت این مجموعه تاریخی به سده چهارم میلادی بازمی گردد و یکی از مهم ترین کلیساهای ارمنستان است. برای گردشگرانی که هم به تاریخ علاقه‌مندند و هم می‌خواهند گشت و گذاری دلچسب را در طبیعت زیبای ارمنستان تجربه کنند، تاتِو بهترین گزینه است. در ادامه بیشتر به جزئیات این مجموعه تماشایی خواهیم پرداخت.

صومعه تاتو ؛ صاحب تاریخچه‌ای شکوهمند

صومعه تاتو روزگار شکوهمندی را پشت سر گذاشته است. به گونه ای که سال ها نه تنها پایگاه مذهبی منطقه بوده، بلکه به عنوان مرکز فرهنگی، اقتصادی و سیاسی ارمنستان نیز شناخته می شده است. از قابل توجه ترین بخش های تاریخچه این صومعه، می توان به زمانی اشاره کرد که این بنا مرکز اسقفی استان سیونیک به شمار می رفته است. همین طور زمانی که مهم ترین دانشگاه قرون وسطایی منطقه محسوب می‌شده و در عرصه هایی چون علم، مذهب، هنر، فلسفه و کتاب نویسی پیشتاز بوده است.  صومعه از زمان پیش از میلاد مسیح مورد استفاده بود و یک معبد مهرپرستی در آن قرار داشت. در طی سده چهارم و فراگیر شدن مسیحیت در سرزمین ارمنستان آن معبد به کلیسایی ساده تبدیل شد.

معماری

ساختمان کلیسای تاتو مستطیلی شکل است و از غرب تا شرق گسترش می‌یابد. این بنا شامل یک گنبد مرکزی، دو ستون در قسمت شرقی آن، محراب و قربان‌گاه است. دیوارهای داخلی و خارجی کلیسا با سنگ‌های برش خورده پوشانده شده‌اند. دیوارها و گنبد کلیسا دارای پنجره‌هایی باریک اند که باعث روشنایی شبستان می‌شوند.

در سال ۹۳۰ میلادی به تلاش «اسقف هاکوپ» دیوارها به نقاشی‌های دیواری مزین شدند که امروزه برخی از آن‌ها باقی مانده‌اند. صومعه تاتِو یا مجموعه کلیسای تاتِو متشکل از سه کلیسا به نام‌های کلیسای پل و پیتر مقدس، کلیسای مریم مقدس و کلیسای گریگور مقدس است. 

گاوازان (ستون جنبان)

گاوازان یک ستون ۸ متری با یک صلیب خاچکاریست که وقف تثلیث مقدس شده است. قدمت این ستون به قرن دهم میلادی بر می گردد و در جنوب کلیسا قرار دارد. هدف اصلی ساخت این ستون، آگاه شدن از وقوع زلزله بوده که پس از وقوع زلزله و حرکتش، آن را به حال اول بر می‌گرداندند.