غذاهای عربی به‌واسطه‌ی ادویه‌‌‎های خاص و سلیقه‌ی غذایی اعراب بسیار خوشمزه و پر طرفدار هستند. در این مطلب از مجله گردشگری سفرزون ما به سراغ غذاهای دبی می‌رویم. غذاهایی خاص که فقط در دبی می‌توانید بچشید. شاید عنوان بعضی از آن‌ها تکراری باشد اما طعم‌های آن‌ها فراموش نشدنی هستند.

شتر شکم پر ، گران‌ترین در میان غذاهای دبی

این غذا یکی از متفاوت‌ترین غذاهای دبی است. شتر شکم پر در کتاب گینس به‌عنوان حجیم‌ترین غذای دنیا ثبت شده است. این غذای هیجان انگیز در فهرست غذاهای اشرافی و لوکس قرار دارد. شتر شکم پر از ترکیبی پر از گوشت و ادویه تهیه می‌شود. قسمت بیرونی یک شتر درسته است. داخل شکم شتر گوشت گوسفند و داخل شکم گوسفند گوشت مرغ، ماهی و همینطور تخم مرغ و سبزیجات قرار داده می‌شود. ادویه‌های خاص عربی در این غذا استفاده می‌شوند.

الهریس  (Al Harees)

الهریس یکی از غذاهای عربی است که به‌صورت حلیم طبخ می‌شود. این غذا از ترکیب گوشت، جو و ادویه‌هایی خاص تهیه می‌شود. دستور پخت آن به این صورت است:

۱_گوشت را به اندازه های کوچک تکه کرده، در یک قابلمه ی بزرگ گذاشته و روی آن آب ریخته، هل، دارچین، برگ بو و پیاز را به آن اضافه کنید و روی حرارت زیاد بگذارید تا آب بجوشد. کف روی آب را جمع کنید و دور بریزید.

۲_ در قابلمه را بسته، برای یک ساعت یا تا موقعی که گوشت پخته شود، روی حرارت متوسط بگذارید.

۳_ تکه های گوشت را از آب گوشت برداشته، آب گوشت را صاف کنید طوری که ۴ لیوان آب گوشت به دست آورید. اگر کم بود کمی آب به آن اضافه کنید.

۴_ گوشت و آب آن را در یک قابلمه ی تمیز ریخته، روی آن نمک، جوپرک، فلفل و دارچین بریزید.

۵_ در قابلمه را بسته و برای مدت ۳۰-۴۰ دقیقه روی حرارت خیلی کم قرار دهید و هر چند دقیقه یک بار هم بزنید تا مخلوط پخته شود. اگر مخلوط خیلی غلیظ شده است، کمی آب اضافه کنید.

۶_ با استفاده از قاشق چوبی پهن، حلیم را به شکل دایره ای هم بزنید در حال فشار دادن روی گوشت تا له شود، و حلیم را با حالت نرم خود به دست آورید.

۷_ در قابلمه را بسته، هریس را روی حرارت کم برای ۵-۱۰ دقیقه بگذارید تا غلیظ شود. مرتب هم بزنید.

۸-هریس را در ظرف مناسب بکشید و روی آن روغن داغ را بریزید.

هوموس (Hummus)

هوموس یا حمص یک نوع دسر عربی است. البته این خوراکی با نان سرو می‌شود و می‌توان آن را در فهرست غذاهای دبی قرار داد. این دسر از نخود پخته شده تهیه می‌شود. برای طبخ هوموس از این روش می‌توانید استفاده کنید:

نخود را از شب قبل خیس بدهید و تا روز بعد چند بار آب آن را تعویض کنید.حجم نخود بعد از خیس خوردن بیشتر می‌شود پس از ظرف بزرگتری استفاده کنید و به اندازه کافی آب بریزید. نخود را با چند لیوان آب، جوش شیرین و حبه های سیر داخل قابلمه بریزید و با حرارت ملایم بگذارید بپزد و نرم شود. جوش شیرین باعث می‌شود پوست نخود بعد از پخت راحت تر جدا شود. بعد از این که نخود به خوبی پخته شد، پوست شفاف روی آن را جدا کنید.

نخود پخته پوست کنده و سیرهای نرم شده، روغن زیتون و آبلیمو را داخل میکسر یا غذاساز بریزید و بزنید تا یکدست شود. ارده را همراه با دو قاشق غذاخوری آب ونمک و فلفل اضافه کنید و مجدداً میکس کنید.

در صورتی که هوموس غلیظ تر از چیزی است که میل دارید کمی بیشتر آب اضافه کنید. هوموس را به ظرف سرو منتقل کنید و مقداری روغن زیتون روی آن بریزید. در کنار هوموس می‌توانید از نان پیتای سرخ یا گریل ادامه مطلب...