چه چیز لذت‌بخش‌تر از اینکه پس از بازگشت به خانه یادگارهایی با خود به همراه بیاوریم و با دیدن‌شان در گوشه و کنار خانه‌مان یاد خوش سفر را در خاطرمان زنده کنیم. در این مطلب مجله گردشگری سفرزون قصد داریم از سوغات‌های یکی از جذاب‌ترین شهرهای ایران برایتان بگوییم، سوغات کرمان که خیلی هم متنوع و هیجان‌انگیز است و طیفی است از خوشمزه‌جات تا صنایع دستی زیبا و خاص. اگر دوست دارید درباره‌های سوغاتی‌های این شهر زیبای کویری بدانید با ما همراه شوید.

کسی هست با این جمله مخالف باشد که سوغاتی خریدن یکی از لذت‌های سفر است؟ حتی اگر اهل خرید نباشیم و ترجیح دهیم در سفر زمان‌مان را صرف دیدنی‌های مقصد کنیم بازهم از سر زدن به فروشگاه‌های سوغاتی لذت می‌بریم. پربیراه نیست که سوغات هر منطقه بخشی از فرهنگ بومی هر منطقه‌ای هستند. سوغات چه از نوع خوردنی باشد و چه از نوع ساختنی‌های بومی و صنایع دستی، نشان‌دهنده سبک زندگی و آداب و رسوم مردمان ساکن در آن منطقه است و آشنایی با سبک زندگی و عادت‌ها و رسوم‌ مردم شهر یا کشور مقصد بخشی از برنامه سفر است.

وقتی از سوغات کرمان حرف می‌زنیم از چه حرف می‌زنیم

وقتی از سوغاتی‌های کرمانی حرف می‌زنیم از کلی خوراکی‌های خوشمزه و صنایع‌دستی خوش‌ آب‌ورنگ حر‌ف می‌زنیم که خاص این شهر هستند. خوراکی‌هایی مثل قاووت، کلمپه، کماج، فالوده کرمانی و خرمای مشهور بم و خوردنی‌هایی مثل گردو و پسته و صنایع‌دستی منحصربه‌فردی مثل پته‌دوزی و ظرف‌های مسی نوستالژیک و گلیم و قالی‌های خاص کرمانی و خیلی چیزهایی دیگر که همه‌شان را با جزئیات معرفی خواهیم کرد.

منبت کاری

منبت‌کاری، هنر کنده‌کاری نقوش روی چوب است. این هنر که هنر بسیار ظریف ایرانی است در کرمان هم از گذشته‌های دور رواج داشته و دارد و هنرمندان منبت‌کار کرمانی محصولات بسیار زیبا و منحصربه‌فردی تولید می‌کنند. استادان کرمانی بزرگی که در این زمینه فعال هستند، در تمام کشور صاحب‌نام‌اند. محصولات منبت یک سوغات سنتی و اصیل خاص و ماندگار است.

گیوه دوزی

گیوه‌‌دوزی از هنرهای سنتی کرمان است. در این استان یک نوع خاص از گیوه بافته می‌شود که گیوه آجیده نام دارد و به دلیل خواص طبی‌اش بسیار مشهور شده و طرفداران زیادی حتی در بین گردشگران خارجی دارد. شهر بافت در استان کرمان یکی از مراکز بافت این نوع گیوه است . اگر علاقه به پوشش‌های سنتی دارید و یا یکی از عزیزان‌تان علاقه‌ به این نوع پوشش دارد، گیوه آجیده به عنوان سوغات کرمان انتخابی بسیار دقیق و عالی است. این هنر در حال فراموش شدن بود و در سال‌های اخیر سازمان صنایع دستی کرمان کوشیده با برگزاری کارگاه‌های گیوه‌دوزی برای نسل جوان در شهر بافت آن را احیا کند.

برای آشنایی بیشتر با دیدنی های کرمان کلیک کنید.