چقدر به طبیعت‌گردی و دیدن جاهای بکر طبیعت ایران علاقه دارید؟ آیا جزء کسانی هستید که ترجیح می‌دهید یک جای دنج و ناشناخته طبیعت را کشف کنید؟ اگر اینطور است، پس حتما باید با تنگه ارغوان بیشتر آشنا شوید. تنگه ارغوان یکی از جاذبه‌های دیدنی شهر ایلام به شمار می‌آید که به تازگی مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. جالب است بدانید که بر خلاف مناطق طبیعی بکر و زیبای دیگر، دستری به این تنگه زیبا اصلا صعب العبور نیست. این تنگه زیبا در شمال شرقی استان ایلام واقع شده و در مسیر تنگه قوچعلی قرار دارد. اگر قصد سفر به این جاذبه دیدنی را دارید، با سفرزون همراه شوید تا آشنایی کامل با تنگه ارغوان پیدا کنید.

تنگه ارغوان، چشم اندازی بنفش بر فراز ارتفاعات شهر ایلام

گاهی با دیدن طبیعت بکری همانند تنگه ارغوان به این نتیجه می‌رسیم که هنوز هم این زمین جایی برای نفس کشیدن و زندگی کردن دارد. هنوز هم این زمین گنج‌های خود را در مکان‌هایی ناشناخته مخفی کرده تا پای بشر به آنها نرسد. اما با این حال باز هم بشر کنجکاو هر پستو را می‌گردد تا جایی برای نفس کشیدن پیدا کند. واقعا حکایت غریبانه‌ای است که خودمان این طبیعت را آلوده می‌کنیم و از طرفی باز به دنبال فضایی برای نفس کشیدن می‌گردیم.

تنگه ارغوان همان تکه‌ی دنجی است که مادر طبیعت از دست بشر مخفی کرده. در دل کوه‌ها و ارتفاعات شهر ایلام در غرب ایران عزیزمان، تکه‌ای از بهشت نهفته است. تکه‌ای که هنوز هم به ما ثابت می‌کند چشمان ما ارزش دیدن را دارند. این دره زیبا همانند تابلویی دل‌انگیز است که خداوند با صبر و حوصله تمام و تنها با رنگ ارغوانی به تصویر کشیده.

زیبایی تنگه ارغوان

در حدود یکصد و هفتاد هکتار اراضی سرسبز و بکر دامان کوهستان که پناهگاه گونه‌های در حال انقراض حیوانات و گیاهان مختلفی است. این تنگه چشم‌نواز بر خلاف چیزی که تصور می‌کنید هیچ شباهتی به تنگه‌های دیگر ایران ندارد.

اصولا زمانی که صحبت از تنگه به میان می‌آید، راه آبی باریک در منظر ما نمایان می‌شود که دو طرف دره را می‌توانید بدون برگرداندن گردن خود در یک خط ببینید. گاها برای عبور از قسمت‌های مختلف تنگه باید شانه خود را کمی کج کنید تا قادر به عبور باشید. اما تنگه ارغوان اصلا اینطور نیست. بلکه کاملا بر خلاف تصور شما یک دره بسیار پهناور است که از بلند‌ترین ارتفاعات آن قسمت قادر به دیدن تمام آن خواهید بود.

درختان ارغوان این تنگه زیبا

به هر صورت با وجود اینکه درختان ارغوان مهم‌ترین دلیل زیبایی تنگه هستند، اما زیبایی‌های دیگری نیز در این تنگه زیبا وجود دارند. ماه چهار عنصر حیات اصلی داریم، آب، آتش، باد و خاک، هر کس از یک عنصر لذت می‌برد و قطعا کسانی که از وجود آب لذت می‌برند کم نیستند. به همین دلیل بسیاری از افراد به دنبال این هستند جایی که برای سفر انتخاب می‌کنند دارای رودخانه، برکه و یا تالابی باشد. خب مگر می‌توان به یک تنگه طبیعی سفر کرد و انتظار دیدن رودخانه را نداشت؟

در دل این تنگه زیبا نهری خروشان و زلال جریان دارد که می‌توانید حتی داخل آن آب تنی کنید. این رودخانه همانند رود کارون داخل دره عشق نیست و نمی‌توان داخل آن رفتینگ و یا ماهیگیری کرد. اما به هر صورت باعث زیبا‌تر شدن فضای اطراف و خنک‌تر شدن هوا می‌شود. چشمه‌های متعددی از دل کوه‌های اطراف می‌جوشند و در نهایت با شتاب خودشان را به رودخانه می‌رسانند. آب این چشمه‌ها خنک، زلال و قابل شرب است و می‌توانید با خیال راحت از آن آب بنوشید.

چه تجهیزاتی برای سفر به تنگه نیاز است؟

بر خلاف تنگه‌های دیگر همانند تنگه زمان یا تنگه واشی فیروزکوه، برای عبور از این تنگه اصلا لازم نیست که به دل رودخانه بزنید. تنها یک جفت کفش پیاده‌روی برای تمام مدت شما کافیست. نه احتیاجی به لوازم کوهنوردی دارید و نه تجهیزات قایق سواری و ماهی‌گیری، در نتیجه سبک سفر کنید و به جای آن ملزومات خوراکی همراه داشته باشید.

برای آشنایی بیشتر با دیدنی های ایلام کلیک کنید.