گاهی واقعا باید از خودمان بپرسیم که چرا به یک کشور خارجی سفر می‌کنیم؟ ما حاضریم هزینه‌های هنگفتی را متحمل شویم و مثلا در سنگاپور یا تایلند به دیدن مکان‌های طبیعی برویم. حتما اگر از تمام کسانی که به کشور‌های خارجی سفر کرده‌اند در مورد تنگه کافرین، دره عشق، تنگه ارغوان و یا از این قبیل مکان‌های طبیعی بکر ایران بپرسید، اکثرا آنها این مناطق را نمی‌شناسند. کشور ما آنقدر مناظر و جاذبه طبیعی و دیدنی دارد که برای دیدن آنها باید سال‌ها زمان صرف کنید که الحق که ارزش سالیان سال وقت گذاشتن را نیز دارد. در این میان برخی مناظر دیدنی هماند تنگه کافرین کمتر شناخته شده‌اند و هنوز همانند جاذبه‌های دیگر مورد هجوم جمعیت قرار نگرفته‌اند. با سفرزون همراه باشید تا تکه‌های گم شده در دل طبیعت ایلام را پیدا کنید.

تنگه کافرین دقیقا در کجا واقع شده است؟

در هشتاد و هفت کیلومتری شهر زیبای ایلام، شهرستانی به نام بدره قرار دارد. این شهرستان به تازگی و در اوایل سال ۱۳۹۲ از بخش تبدیل به شهرستان شده. رودخانه و سد بزرگ سیمره در نه کیلومتری شهرستان بدره واقع شده. اگر حدود پانزده کیلومتر از شهرستان بدره فاصله بگیرید، به تنگه کافرین خواهید رسید. در نتیجه می‌توان گفت که تنها شش کیلومتر این تنگه زیبا با رود بزرگ سیمره فاصله دارد.

از طرف دیگر تنگه کافرین در ارتفاع حدود هفتصد متری از سطح دریا قرار دارد. ارتفاع این تنگه از سطح دریا به علاوه نزدیکی به رودخانه سیمره باعث خلق منظره بسیار زیبایی شده است. اکثر بازدیدکنندگان تنگه کافرین، مجذوب منظره زیبای رو به سد و رودخانه سیمره شده‌اند. در حقیقت از هیچ نقطه دیگری نمی‌توان چنین نمایی به سمت رودخانه سیمره را تجربه کرد.

سیمره نیز جزء رودخانه‌های بزرگ ایران به شما می‌آید و حدود ششصد و پنجاه کیلومتر طول دارد. این رود از تلاقی رود‌های قره سو و گاماسیاب تشکیل شده و نهایتا خودش را به منطقه کرخه می‌رساند. جالب است بدانید که رود جاری در تنگه کافرین نیز نهایتا به سیمره می‌رسد.

دسترسی به تنگه کافرین

شما از دو سمت می‌توانید خودتان را به تنگه کافرین برسانید. اگر از سمت مرکز، شرق و یا شمال ایران قصد شروع سفر را دارید، بهتر است خودتان را ابتدا به خرم آباد برسانید. از خرم آباد باید جاده کمربندی را پیش بگیرید و به سمت جاده قدیم پل دختر اندیمشک بروید. زمانی که داخل جاده قدیم پل دختر به اندیمشک قرار گرفتید، با توجه به تابلوی دره شهر مسیر خود را عوض کنید.

چند کیلومتری که پیش رفتید، به دره شهر خواهید رسید. باز هم مسیر را مستقیم ادامه دهید تا به بدره برسید. در این مسیر چندین و چند روستای مختلف را باید پشت سر بگذارید.

بعد از رسیدن به بدره باید مسیر خود را به سمت شهرک ولیعصر پیش بگیرید. زمانی که با این شهرک رسیدید، می‌توانید از محلیان آن منطقه آدرس تنگه کافرین را بپرسید. حدود چند دقیقه‌ای را باید در جاده خاکی بروید تا نهایتا به تنگه کافرین برسید.

مسیر دوم از ایلام آغاز می‌شود. اگر از شهر ایلام قصد دارید حرکت کنید، باید به سمت فرودگاه بین المللی ایلام بروید. مسیر را در جاده ایلام ملکشاهی ادامه دهید تا به جعفرآباد برسید. همینطور مسیر را به صورت مستقیم ادامه دهید تا به شهرک ولیعصر برسید و از آنجا عازم تنگه کافرین شوید.

برای آشنایی بیشتر با دیدنی های ایلام کلیک کنید.