در دل توپخانه و در موازات لاله‌زار که خاطراتی قدیمی را درون خود جای داده‌اند، ساختمانی عظیم، بزرگ و با اقتدار به چشم می‌خورد. این ساختمان متعلق به بانک ملی ایران بوده و صدای تپش قلب تاریخ ایران، یعنی موزه جواهرات ملی را می‌توان از آن شنید. اصلا مگر می‌شود به سراغ منطقه توپخانه، فردوسی و لاله‌زار آمد و به یاد تاریخ قدیم تهران و ایران نیافتاد؟

این منطقه به نوعی نمادی از طهران قدیم است و بسیاری از ریش سفیدان از قدم زدن در این خیابان‌ها خاطره دارند. در این هیاهو و شلوغی تهران امروز، قسمتی از ساختمان قدیمی بانک ملی به موزه جواهرات ملی اختصاص یافته است. موزه‌ای که تمدن چند هزار ساله ایران را دل خود جای داده و پشتیبانه مالی واحد پولی ایران است! با سفرزون گشتی در این موزه زیبا بزنید و با اشیاء ارزشمند درون آن بیشتر آشنا شوید.

موزه جواهرات ملی ، تکه‌ای تاریخ ایران در میدان توپخانه

همینطور که در خیابان‌های طهران قدیم قدم بر می‌داریم، به یک ساختمان قدیمی می‌رسیم که انگار دو شیر سنگی بزرگ طلائی رنگ از آن مراقبت می‌کنند. کمی که سر خود را بالا بگیرید، نام بانک ملی ایران را روی تابلوی بالای ساختمان خواهید دید. شاید تعجب کنید و از خودتان بپرسید که چرا چنین ساختمان قدیمی و تاریخی باید متعلق به بانک باشد؟

در حقیقت این ساختمان جزء اولین شعب بانک ملی ایران و جزء انواع این بانک محسوب می‌شود. با وجود اینکه خود ساختمان حدود یک قرن قدمت دارد، اما پیشینه تاریخی ساختمان نیست که باعث ارزش بالایی آن شده.

در دل این ساختمان قدیمی صدای تپش قلب تاریخ ایران می‌آید. ضربان اصلی تاریخ چند هزار ساله ایران را می‌توانید از درون این ساختمان بشنوید. بله، درست متوجه شده‌اید، موزه جواهرات ملی ایران داخل این ساختمان قدیمی و زیبا قرار دارند که با دو شیر سنگی از آنها محافظت می‌شود.

غنائم نادرشاه

در این میان، سلاح و جواهرات زیادی وجود داشتند که به عنوان هدایای مختلف از طرف پادشاه هندوستان ارسال شدند. نادرشاه پادشاهی جوانمرد بود. به همین دلیل قسمتی از این غنائم را به رسم جوانمردی بین سربازان پخش کرد. سپس قسمتی دیگر را به دول همسایه فرستاد تا امنیت و آرامش منطقه را حفظ کند و به دلیل اعتقاد قلبی، مقدار زیادی از آن را به آستان قدس رضوی و حرم امام رضا (ع) اهدا نمود.

دوران قاجاریه

زمانی که نوبت حکم‌رانی قاجارها فرا رسید، آرامشی نسبت در کشور حاکم شد. به همین دلیل پادشاهان مجددا توانستند تا جواهرات مختلف را کنار هم گردآوری کنند. طرز فکر این پادشاهان کمی متفاوت بود. آنها دستور می‌دادند تا این جواهرات را بر روی وسایل مختلف قرار دهند. مثالی از این وسایل را می‌توان کره جواهر نشان، تاج کیانی و تخت نادر دانست. در گذشته این آثار مهمان کاخ گلستان بودند اما بعد از پادشاهی رضا پهلوی، این جواهرات به دستور وی به کاخ مرمر منتقل شدند.

پس از آن در سال ۱۳۱۶ نهایتا ساختمان بانک ملی ایران تکمیل شد. از آن زمان به بعد تمامی این جواهرات به این ساختمان منتقل شدند و حکم پشتوانه اسکناس ایران را پیدا کردند. این روند تا سال ۱۳۳۹ ادامه داشت. در این سال بانک مرکزی در ایران افتتاح شد و به همین دلیل جواهرات را که پشتوانه پول ایرانی بودند را در اختیار بانک مرکزی قرار دادند.

پس در اصل جواهراتی که داخل این موزه وجود دارند، متعلق به دوران صفوی، افشار، قاجار و پهلوی هستند. در این میان جواهراتی بسیار گران قیمتی همانند الماس دریای نور، تخت نادری، تاج کیانی، جقه نادری، تخت طاووس، کره جواهر نشان، تاج فرح و … وجود دارند که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد.

برای دریافت راهنمای سفر به تهران کلیک کنید.

برای آشنایی بیشتر با دیدنی های تهران کلیک کنید.