ایران کشوری است که میزبان قلعه‌های فراوان، زیبا و تاریخی است. قلعه‌هایی که یادآور روزگاران کهن ایران و مقاومت‌هایی است که برای حفظ وطن صورت گرفته.

قلعه‌های تاریخی زیادی در کشور وجود دارند که دیدن آن‌ها همراه با یک تور ارزان قیمت بهترین سفری می‌شود که تجربه آن فراموش نشدنی است. قلعه کنگلو در استان خوش آب و هوا و زیبای مازندران قرار دارد و یادگار دوران ساسانیان است. قلعه‌ کنگلو، بنایی بزرگ، مدور و خیره کننده است که در کنار طبیعت بی‌نظیر مازندران، منظره‌ای مثال زدنی را پیش روی گردشگران به نمایش در می‌آورد که باعث تحسین آن‌هاست.

قلعه کنگلو کجاست؟


قلعه کنگلو یکی از آبادترین و زیباترین قلعه‌های سوادکوه است که در استان مازندران و ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی دوآب، شرق شهر پل سفید و در اراضی دهستان راستوپی و خطیر کوه قرار گرفته است.

تور قلعه کنگلو شما را به دیدن قلعه‌ای قدیمی و به یادگار مانده از دوران ساسانیان می‌برد. قلعه‌ای با طراحی عجیب و زیبا که در نگاه اول شما را به یاد عقابی می‌اندازد که بال‌هایش را بر روی تپه گسترانیده! اگر با تور قلعه کنگلو به این منطقه زیبا سفر کنید، می‌توانید نمای خارجی این قلعه را از بیرون ببینید که دیواره بیرونی آن در دو ردیف قرینه و رو به روی هم قرار گرفته و در وسط و طرفین دیواره‌ها برج‌‌های دیده‌بانی خودنمایی می‌کنند.

آنچه از قلعه تاریخی کنگلو باقی مانده‌است، نشان می‌دهد که این قلعه در سه طبقه و به شکل مدور ساخته شده است. در سفر با تور قلعه کنگلو، می‌توانید سبک زیبای معماری اشکانی_ساسانی را ببینید. مواد به کار رفته در ساخت قلعه کنگلو شامل سنگ لاشه با ملات آهک و سنگ ریزه است و در استتاری طبیعی در بالای دره باستانی آرم واقع شده که همین امر دسترسی دشمن و تجاوز بیگانگان به این قلعه را محدود می‌کرده است. برخی معتقدند در زمان ساسانیان این قلعه محل عبادت بوده و به عنوان عبادتگاه مورد استفاده قرار می‌گرفته.

تور قلعه کنگلو، علاوه‌بر آشنا کردن شما با بخشی از تاریخ و معماری عصر ساسانی، طبیعت منحصر به فرد و زیبای اطراف قلعه را نیز به شما نشان می‌دهد.

سفر با تور ارزان قیمت قلعه کنگلو، یکی از تورهای تاریخ‌گردی و طبیعت گردی جذاب و دیدنی است که لحظات به یادماندنی و خاطره‌انگیزی را برای شما همراه با خانواده و یا دوستانتان می‌سازد.

بهترین زمان سفر با تور قلعه کنگلو


هوای منطقه خطیر کوه، به طور کلی آب و هوای مطلوب است. زمستان‌های این منطقه پوشیده از برف است و ممکن است شما را برای رسیدن به قلعه اندکی به زحمت بیندازد. سفر تابستانی با تور یک روزه یا دو روزه قلعه کنگلو، می‌تواند زمانی مناسب‌تر برای شما باشد تا به راحتی از این قلعه زیبا دیدن کنید و از هوای مطبوع این منطقه لذت ببرید.

چگونه خودمان را به قلعه کنگلو برسانیم؟


برای رسیدن به این قلعه و بازدید از آن، باید ابتدا به استان مازندران سفر کنید و در حدود ۷۰ کیلومتر از قائمشهر به سمت فیروزکوه حرکت کنید. سپس از دوآب و سه راهی خطیرکوه عبور کنید تا به یک راه فرعی ۱۴ کیلومتری برسید که از خطیرکوه آغاز و به دو راهی روستای چاشم_کنگلو ختم می‌شود. پس از طی این مسیر، راه پر پیچ و خم و جذاب روستای کنگلو آغاز می‌شود. شما باید این مسیر را پیاده طی کنید. پیاده‌روی در این مسیر آنقدر هیجان‌انگیز است که خستگی راه را فراموش می‌کنید.

اگر خسته بودید، می‌توانید در نزدیکی روستای کنگلو و جایی که قلعه از دور خودنمایی می‌کند، اندکی استراحت کنید و دوباره به مسیرتان ادامه دهید. این مسیر با یک شیب ملایم ۴۰۰ متری آغاز می‌شود و پس از عبور از سربالایی ۱۰۰ متری به قلعه منتهی می‌شود.

برای سفر با تور قلعه کنگلو به چه نکاتی توجه کنیم؟


سفر با تور قلعه کنگلو از جمله تورهای طبیعت‌گردی به حساب می‌آید که علاوه‌بر ارزان بودن آن، توری یکروزه و یا دو روزه شناخته می‌شود. از آنجایی که برای سفر به این قلعه زیبا و دیدنی، باید مسیری را پیاده طی کنید و از شیب‌ها و سربالایی‌ها بگذرید، نیازمند وسایل اولیه و ضروری برای آن هستید. برای سفر به قلعه کنگلو، حتما یک کوله استاندارد با سایزی متناسب با جثه خود و مدت زمان سفر تهیه کنید. یادتان باشد وسایلتان را سبک و کم‌حجم ببندید و از به همراه آوردن وسایل سنگین و یا جا گیر پرهیز کنید تا هم راحت‌تر حرکت کنید و هم حمل کوله‌تان آسان‌تر باشد. دومین چیزی که در سفر با تور قلعه کنگلو به شدت ضروری است، پوشیدن کفش راحت و مناسب پیاده‌روی است. از آنجایی که باید مسیری را پیاده به سمت قلعه بروید، پوشیدن کفش مناسب می‌تواند به حرکتتان سرعت ببخشد و کمترین آسیب را به زانوهایتان وارد کند. علاوه‌بر اینها، کفش راحت و مناسب باعث می‌شود تا دیرتر خسته شوید و مسافت‌های طولانی یا سخت را به آسانی طی کنید.

اگر در تابستان به این منطقه سفر می‌کنید، کلاه یا نقاب، کرم ضد آفتاب و عینک آفتابی را فراموش نکنید. به همراه داشتن یک بطری آب و مقداری خوراکی سبک و مقوی می‌تواند شما را برای طی مسیر آماده‌تر کند.

اگر قصد شب ماندن در طبیعت اطراف قلعه و برپایی کمپ را دارید، حتما مکانی ایمن را به تشخیص تور لیدر و همرا با گروه انتخاب کنید. کیسه خواب، زیرانداز، چراغ قوه و دیگر وسایل کمپینگ را به همراه داشته‌باشید تا با خیال راحت شب را زیر آسمان و در طبیعت بمانید.

در طی مسیر به سمت قلعه، مراقب طبیعت و محیط‌زیست باشید و در بازدید از قلعه، مثل یک گردشگر حرفه‌ای، از این اثر تاریخی و زیبا نگهداری کنید.

اگر علاقه‌مند به تورهای طبیعت‌گردی و یا بازدید از قلعه‌های تاریخی جذاب هستید، برای خرید تور قلعه کنگلو، همین حالا اقدام کنید.

با سفرزون همراه باشید.